Gjennomføring

På denne siden finner du informasjon om hvordan Dembra gjennomføres. Sjekklisten nedenfor tar skolen gjennom fem faser i utviklingsarbeidet:  oppstart, kartlegging, valg av tiltak, gjennomføring og evaluering. Under sjekklisten finnes utdypende beskrivelser av de enkelte trinnene, informasjon til skolens Dembra-gruppe og informasjon om skolesamlinger.

Du må være logget inn for å bruke sjekklisten.

  • Oppstart

    Skolen har bestemt seg for å delta i Dembra. Hva nå?

    Skolen må:

    1. Forankre satsingen gjennom informasjon og samtale med lærere og annet personell, elever, foreldre og andre instanser
    2. Opprette en Dembra-gruppe med lærere og ledere som organiserer satsingen
    3. Lage kalender for kartleggingsaktivieter, samlinger på skolen og annet
    4. Lage plan for møter med Dembra-veileder

     

    1. Forankring av skolens deltakelse i Dembra

    Skal skolen få noe ut av deltakelsen i Dembra, må flest mulig være motivert for satsingen. Forankring handler om at Dembra tas opp med ulike grupper på skolen. Først og fremst er det viktig med en god drøftelse med lærere og øvrig personell. Forankring hos elever og foreldre er også vesentlig. Det er skolens ledelse som tar den endelige beslutningen om å delta i Dembra. Forankring kan både bestå i involvering fram mot en beslutning og i informasjon og mulighet for påvirkning etter at beslutningen er tatt.

    Dembra gir skolen selv mulighet til å definere utfordringer knyttet til ekskludering og gruppefiendtlighet. Forankringen bør derfor også gi rom for ønsker og innspill fra de ulike gruppene. Muligheten til å påvirke innholdet i Dembra-satsingen er også viktig for å skape motivasjon og engasjement.

    Aktuelle grupper for forankring:

    • Personalet (lærere og andre)
    • Elever
    • Foreldre/FAU
    • Skoleeier
    • Andre instanser: lokalmiljø, samarbeidende skoler, annet

     

    2. Opprette skolens Dembra-gruppe

    Skolen oppretter en Dembra-gruppe som skal organisere skolens forebyggende satsing. Gruppen har ansvar for koordinering, oppdatering og involvering av staben gjennom alle faser i gjennomføringen.

    Dembra-gruppen må ha representanter både for ledelsen og lærerne ved skolen. Vi anbefaler at en lærer fra hvert trinn deltar i gruppen. Skolen kan også vurdere å inkludere elever. Dersom skolen allerede har en utviklingsgruppe eller liknende, kan denne gruppen gjerne også fungere som Dembra-gruppe.

    Gruppen må ha en kontaktperson med ansvar for kommunikasjon med skolens Dembra-veileder. Kontaktpersonen kan også være gruppens leder, men skolen kan også velge andre måter å organisere gruppen på.

    Navn, stilling, e-post og telefonnummer til gruppens medlemmer sendes til Dembra-veilederen.

    Dembra-gruppen må møtes jevnlig for å diskutere og planlegge skolens satsing. I en hektisk skolehverdag kan det være lettere å få til mange korte møtepunkter enn noen lengre økter. Det er likevel viktig at ledelsen gir rom for at Dembra-gruppen kan få bruke nødvendig tid på arbeidet.Under fanen Dembra-gruppe møter finner dere tips til gjennomføring av gruppens arbeid.

    Det er også Dembra-gruppen som har ansvar for å holde staben oppdatert om satsingen på skolen. Gruppen må sørge for informasjon om Dembra i lærernes fellestid jevnlig, gjerne gjennom korte oppdateringer om hva som skjer.

    Sjekklisten på disse sidene er Dembra-gruppens redskap for oppfølging av Dembra. Det er altså denne gruppen som har hovedansvar for at punktene på listen gjennomføres, og som krysser av etter hvert.

     

    3. Kalender for gjennomføring

    Når skolens Dembra-gruppe er opprettet, begynner gruppen tidfestingen av oppgavene i sjekklisten og plotter datoer inn i kalenderen under Vårt Dembra-år.

    Følgende oppgaver tidfestes med en gang:

    • Samling med personalet for workshop om styrker og svakheter (skolesamling1)
    • Gjennomføring av spørreundersøkelsen
    • Samling med elevrepresentanter

    Jo flere datoer gruppen kan fastslå tidlig, jo bedre. For eksempel kan skolen fastsette datoer for alle samlinger med personalet [lenke] og andre aktivieter knyttet til det forebyggende arbeidet.

    I Dembra skal skolen også gjennomføre forebyggende tiltak som skolen selv har bestemt. Dette kan være videreutvikling av allerede etablerte tiltak eller nye tiltak. Disse tiltakene føres også inn i Dembra-kalenderen, men krever også egne framdriftsplaner med tidfesting av frister og annet. Se mer om dette i avsnittet om Dembra-planen.

     

    4. Plan for møter med Dembra-veileder

    En ekstern Dembra-veileder støtter Dembra-gruppen i gjennomføringen. Kontaktpersonen i Dembra-gruppen har hovedansvaret for å holde kontakten med veilederen. Kommunikasjon skjer hovedsakelig på e-post og telefon. Veiledning med hele gruppa gjennom fysiske eller elektroniske møter skjer ved behov, men minimum knyttet til følgende aktiviteter:

    Veiledning er obligatorisk på følgende punkter:

    1. Etter at alle kartleggingsaktiviteter er gjennomført. For diskusjon og analyse av nåsituasjon/innspill, og første runde om mulige satsingsområder
    2. Når satsingsområder er bestemt (eller utkast?). For justering og revidering av satsingsområder, og første runde om mulige tiltak.
    3. Når første utkast Dembra-plan foreligger. For justering og revidering av planen, og beslutning om tiltak for dokumentasjon og veiledning.
    4. Når de første tiltakene er gjennomført på skolen. For evaluering og justering før videre gjennomføring.

    Tidspunkter for disse veiledningsmøtene fastsetter Dembra-gruppen i oppstartsfasen sammen med veilederen. Møtene føres inn i Dembra-kalenderen.

  • Gjennomført spørreundersøkelse

    Kartleggingsfasen i Dembra består av tre aktiviteter: spørreundersøkelsen, en workshop med lærere og en samling med elevrepresentanter.

    Spørreundersøkelsen tar ca 15 minutter å gjennomføre og besvares av både elever, lærere og ledere. Undersøkelsen er anonym og resultatene fra den enkelte skole behandles konfidensielt.

    Undersøkelsen kartlegger opplevelse av demokratisk tenkning og utbredelse av fordommer på skolen. Svarene inngår i kartleggingen som er utgangspunktet for hva skolen velger som satsingsområder i Dembra.

    Spørsmålene som stilles til lærere og elever er i hovedsak like, men til lærerne er det noen spørsmål knyttet til bakgrunnsvariabler. For kombinerte barne- og ungdomsskoler svarer lærere på alle trinn på undersøkelsen, men ikke elever på barnetrinnet. Her kan lærerne istedenfor vurdere å bruke et undervisningsopplegg for kartlegging, som egner seg godt for alle nivåer.

    Spørreundersøkelsen til elevene

    Elevene er sikret full anonymitet, og det er derfor ikke nødvendig å innhente samtykke fra foreldre/foresatte. Vi har likevel utformet et informasjonsskriv til foreldre som både gir generell informasjon om Dembra og informasjon om spørreundersøkelsen. Hvis foreldre uttrykker ønske om at barna deres ikke skal delta i undersøkelsen, er det helt i orden. Foreldre har også rett til å se spørreskjema som skal forelegges umyndige.

    Last ned informasjonsskriv til foreldre.

    Spørreundersøkelsen til lærere og ledelse

    For lærere og ledelse er det frivillig å delta i undersøkelsen.  Vi håper likevel personalet vil delta, for at undersøkelsen kan bli et godt utgangspunkt for skolens arbeid. Datamaterialet anonymiseres etter undersøkelsene.

  • Gjennomført samling med elevrepresentanter

    Det er utarbeidet en egen workshop for representanter fra elevene for å hente inn bidrag fra dem i kartleggingen på skolen. Skolen må avgjøre om elevrepresentantene skal være elevrådsmedlemmer eller andre på skolen. I samarbeid med Dembra-veilederen avgjør skolen om workshopen gjennomføres av veilederen eller av skolen selv.

    Beskrivelse av workshopen vil bli publisert her i august 2018.

  • Workshop med personalet

    Workshopen med personalet er en del av kartleggingen av skolens behov, som utgangspunkt for skolens valg av satsingsområder. Målet for workshopen er at lærere og annet personell får snakket grundig og åpent sammen om hva de mener det er aktuelle utfordringer for skolen knyttet til temaene i Dembra. Workshopen er også en anledning til å synliggjøre Dembra-gruppen for resten av personalet.

    Åpen utveksling

    Som utgangspunkt for workshopen er det viktig at bredden i aktuelle temaer kommer tydelig frem, slik at personalets tenkning lukkes i en bestemt retning i utgangspunktet. Demokratisk kultur og forebygging av gruppefiendtlighet er nøkkelordene i Dembra, men dette gir mulighet for å ta opp en rekke ulike temaer: rasisme, antisemittisme, islamofobi, andre fordommer, ekstremisme og radikalisering, hatefulle ytringer, språkbruk, gruppedannelser på skolen, inkludering, elevmedvirkning eller annet.

    Dembra-gruppens ansvar

    Dembra-gruppen har ansvar for gjennomføring av workshopen, men avtaler med skolens Dembra-veileder om denne har mulighet til å delta eller ikke. Gruppen må også sørge for å samle  inn og bearbeide resultatene fra workshopen slik at dette kan være innspill når gruppen foreslår satsingsområder for skolen.

    Se forslag til gjennomføring av workshopen her.

  • Besluttet satsingsområder

    Ut fra det som er kommet frem gjennom kartleggingsfasen er det nå tid for at skolen bestemmer seg for hva som skal være satsingsområder i det forebyggende arbeidet. satsingsområdene skal møte noen av utfordringene som er kommet fram i kartleggingen. De er samtidig utgangspunktet for den videre diskusjonen om aktuelle forebyggende tiltakt, om det er videreutviklingen av eksisterende tiltak eller utviklingen av nye.

    Veiledning

    Arbeidet med satsingsområder skjer gjennom en veksling mellom veiledningsøkter og Dembra-gruppens arbeid på egenhånd.

    1. Første veiledningsøkt

    I denne økten gjennomgår Dembra-gruppen og veilederen resultatene etter kartleggingsfasen: spørreundersøkelsen, samlingen med elevrepresentanter og workshopen for lærere. Med utgangspunkt i disse resultatene har vi en første samtale om mulige satsingsområder for skolen.

    2. Dembra-gruppen utarbeider satsingsområder

    Gruppen snakker videre om satsingsområder. Når gruppen har blitt enige, skal disse føres inn på siden «Vårt Dembra-år».

    3. Andre veiledningsøkt

    I veiledningen diskuteres justering og eventuelt prioritering blant satsingsområdene. Dessuten diskuteres mulige tiltak som kan være aktuelle innenfor satsingsområdene.

    4. satsingsområder besluttes

    Dembra-gruppen må forankre de justerte satsingsområdene hos skolens ledelse, før justerte satsingsområder føres inn på siden “Vårt Dembra-år”.

  • Drøftet tiltak i ulike instanser

    Skolen har nå besluttet satsingsområder for arbeidet med forebygging av gruppefiendtlighet. Hva gjøres allerede på de aktuelle satsingsområdene? Hva kan gjøres annerledes? Hvilke nye tiltak ønsker skolen å prøve ut?

    Disse spørsmålene må tas opp i ulike fora på skolen. Som et minimum anbefaler vi at enten trinngrupper/team eller fagseksjoner diskuterer om det er noe de ønsker å gjøre innenfor satsingsområdene skolen har valgt.

    Bruk gjerne denne malen for samtalen i trinnteamet eller fagseksjonen.

    Teamet eller seksjonen kan drøfte tiltak på en rekke nivåer. Et eksempel kan være å gjennomføre et undervisningsopplegg fra dembra.no som kan knyttes til satsingsområdet. Eller det kan være tiltak for lærernes egen kompetanseheving, gjennomgang av lærebøker eller diskusjon om inkluderende praksis.

    Teamet eller seksjonen bør også diskutere tiltak på skolen som helhet. Det kan dreie seg om tiltak skolen allerede gjennomfører eller forslag til nye tiltak. Tiltak kan være revidering av ordensreglementet eller handlingsplanen mot krenkende atferd/mobbing. Vennskapsuke, turer, foreldremøter eller annet kan også være aktuelle å revidere eller diskutere.

    Dembra-gruppen har ansvar for å samle inn bidragene fra teamene/seksjonene og eventuelt fra andre instanser. Foreslåtte tiltak som bare gjelder trinn/seksjon (f eks undervisningsopplegg) kan tas direkte inn i Dembra-planen (se neste punkt). Forslag som gjelder andre nivåer eller hele skolen må Dembra-gruppen ta med i diskusjonen om planen.

  • Dembra-plan ferdig utarbeidet

    Dembra-planen skal være en oversikt over tiltak knyttet til satsingsområdene skolen har valgt. Planen kan omfatte både eksisterende og nye tiltak.

    Last ned planen i pdf

    Last ned planen i word

    Planen utarbeides av Dembra-gruppen, men den endelige planen må forankres hos skolens ledelse.

    Når Dembra-gruppen har satt opp et forslag til plan, avtaler dere et møte med veilederen for en veiledningsøkt, digitalt eller fysisk.

     

    Fem ting å tenke på

    1. Satsingsområdene: Tiltakene dere foreslår, skal møte utfordringene eller behovene som er knyttet til skolens satsingsområder.
    2. Dembra-prinsippene: Hvordan virker tiltakene forebyggende? Dembra-prinsippene kan sees på som kriterier for hva som vil virke forebyggende, eventuelt hvordan et tiltak bør utformes. Bruk dem som spørsmål når dere diskuterer tiltak: Er det inkluderende? Fremmer det kritisk tenkning?
    3. Ulike nivåer: Forsøk å finne tiltak på ulike nivåer i skolens virksomhet, fra undervisningen i klasserommet via læreres kompetanseutvikling til ledelse og langsiktige planer. Les mer om skolens ulike nivåer her.
    4. Eksisterende tiltak: Dembra-planen skal ikke bare inkludere nye tiltak, men også ting skolen allerede gjør. Disse tiltakene kan så videreutvikles med utgangspunkt i Dembra-prinsippene.
    5. Tidshorisont: Noen tiltak vil kunne gjennomføres raskt, andre går over lengre tid. Planen kan romme begge deler, og trenger derfor ikke ha noen sluttdato.

    Under fanen Dembra-gruppe møter finner dere et forslag til møte der dere lager utkast til Dembra-plan. Skoler som gjennomfører samlingsbasert starter dette arbeidet på den første gruppesamlingen.

     

    Om feltene i planen

    Tiltak

    Her fører dere inn hva dere skal gjøre. Det kan være nye tiltak dere tar initiativ til eller tiltak som skolen har gjennomført tidligere som er knyttet til satsingsområdet. Et tiltak kan være stort eller lite, eksempel på et stort tiltak kan være utarbeidelse av ny plan for arbeidet med psykososialt miljø, eksempel på et lite tiltak kan være turnusliste for læreres tilstedeværelse i kantina.

    Dembra prinsipper

    Her fører dere opp hvilke av de fem Dembra-prinsippene dere mener at tiltaket ivaretar. Et tiltak kan ivareta flere eller bare ett av prinsippene. Men tiltak kan ikke stå i konflikt med ett av prinsippene, det kan i så fall være et signal om at tiltaket ikke vil virke forebyggende.

    Forventet resultat

    Dette resultatet er det dere kan vurdere tiltaket opp mot i evalueringen, for å finne ut om tiltaket var vellykket eller om det bør justeres eller avvikles. Forsøk å finne frem til en konkret ting dere ønsker å oppnå med akkurat dette tiltaket. Er det antall foreldre som møter til en foreldresamling som kan være et mål? Eller er det hvor mange av foreldrene som gir et foreldremøte smilefjes når møtet er gjennomført? Er det at lærerne selv vurderte et undervisningsopplegg som vellykket eller at elevene selv rapporterer om det?

    Involverte

    Hvem er involvert i tiltaket? Er det alle elever eller elevene på et bestemt trinn? Lærerne eller ledelsen?

    Ansvarlig

    Her skriver dere opp hvem som har ansvar for å gjennomføre tiltaket. Det bør enten stå et konkret navn i feltet eller navnet på en etablert gruppe på skolen, for eksempel trinnteamet for 10. trinn. Det er personen eller gruppen som står her som i neste omgang planlegger og gjennomfører tiltaket. Derfor er det også vesentlig at denne ansvarsfordelingen er godt kjent hos den eller de det gjelder.

    Dembra-gruppen eller enkeltpersoner i gruppen kan også ta ansvar for tiltak, men det kan også godt være noen andre som tar dette på seg og får det i oppdrag fra ledelsen.

    Dokumentasjon

    Hvordan vil dere dokumentere tiltaket dere gjennomfører? Vil dere skriver en enkel rapport? Lage en sak til skolens nettsider? Publisere på sosiale medier? Eller dokumentere på annet vis?

    Merk at tiltakene dere velger ut for å få veiledning på, må dokumenteres kort på egne skjemaer, se neste punkt. For andre tiltak er dere frie til å dokumentere som dere ønsker.

  • Evaluering og rapportering

    Dembra-gruppen gjennomfører en grundig evaluering på det siste møtet sitt og sender en oppsummering til sin Dembra-veileder. Videre ser de på hvordan skolens forebyggende arbeid kan videreføres.

     

  • Møte 1 - Oppstart

    MÅL Plan for forankring og datoer for møter og samlinger

    TID 45 min

    UTSTYR Dembras prinsipper


    Kunnskap om Dembra:

    Planlegging:

    Avklare datoer for:

    • spørreundersøkelsen og hvordan den praktiske gjennomføring skal foregå (her kan dere se spørreundersøkelsen)
    • Dembra-gruppe møter
    • samlinger for personalet
    • arbeid med kompetansemål i faggrupper (bruke trinntid/fagseksjon)

    I tillegg må det avklares med ledelsen om bruk av tid i tillegg til de foreslåtte samlingene.

    Datoene legges inn i  Årsplanen som ligger under Vårt Dembra år.

    Avslutningsvis:

    • Velg en talsperson som holder kontakten med Dembra-veileder.
    • Send Dembra-gruppens kontaktinformasjon til Dembra-veileder.
    • Meld dere inn i facebookgruppa slik at dere kan dele erfaringer og ha kontakt med andre Dembra-skoler.
  • Møte 2 - Planlegging av skolesamling

    MÅL Planlegge skolesamling 1

    TID 45 min

    UTSTYR Powerpoint: Skolesamling 1


    I forkant av møtet må dere kontakte Dembra-veileder for å få resultatene fra spørreundersøkelsen.

    Målet med skolesamling 1 er å få i gang en bevisstgjøringsprosess og samtale om skolens utfordringer og ressurser. Dette vil gi dere konkrete innspill til Dembra-planen som utarbeides på møte 3.

    Nedenfor finner dere en powerpoint som kan brukes som introduksjon til skolesamlingen. Dere kan gjøre endringer i denne og velge å presentere den selv, eller dere kan vise powerpointen med tale, se lenke for dette under.

    Avhengig av tid til rådighet, kan det være fint å invitere en ekstern til skolesamlingen som kan holde foredrag om et aktuelt tema. Spør Dembra-veileder om tips! Del gjerne tanker om hvordan dere vil gjennomføre skolesamlingen på Facebookgruppen.

    Powerpoint uten tale

    Powerpoint med tale

    Det anbefales å ha en lignende samling med elevrådet. Her er en PowerPoint med forslag til gjennomføring.

  • Møte 3 - Utarbeide Dembra-plan og planlegge skolesamling

    MÅL Utvikle Dembra-planen, planlegge skolesamling 2

    TID 2 timer

    UTSTYR Mal for Dembra-plan, skolens egne planer, notater fra idemyldring


    Arbeid med Dembra-plan

    Mal for dembraplan i pdf for utskrift finner dere her.
    Mal i wordformat til videre redigering finner dere her.

    Basert på innspillene fra skolesamlingen skal dere utvikle skolens Dembra-plan og velge fokus for inneværende skoleår.

    • Planen kan romme utvikling av eksisterende og nye tiltak.
    • Planen skal ta for seg ulike nivåer for skolens forebyggende arbeid:
      Kompetanseheving og bevisstgjøring
      Praksis i klasserommet
      Planer og rutiner
      Lokalmiljø

    Planlegging

    • Forberede hvordan planen presenteres på skolesamling 2
    • Se gjennom forslag til skolesamling 2 og planlegge gjennomføring

    Husk å sende Dembra-planen til Dembra-veilederen.

    Del gjerne tanker om hvordan dere vil gjennomføre skolesamlingen på Facebookgruppen.

     

  • Møte 4 - Planlegge skolesamling

    MÅL Planlegge skolesamling

    TID 45 min

    UTSTYR


    Les igjennom forslaget til gjennomføring av skolesamling 3.

    Avhengig av tid til rådighet, kan det være fint å invitere en ekstern til skolesamlingen som kan holde foredrag om et aktuelt tema. Spør Dembra-veileder om tips!

    Del gjerne tanker om hvordan dere vil gjennomføre skolesamlingen på Facebookgruppen.

     

  • Møte 5 - Evaluering, rapportering og videreføring

    MÅL Evaluere gjennomføringen og planlegge videre arbeid

    TID 90 min

    UTSTYR Dembra-planen


    • Evaluere Dembra-gjennomføringen så langt og rapportere dette til Dembra-veileder.
    • Se på hvordan arbeidet kan videreføres. For eksempel ved å lage en ny Dembra-plan på dembra.no.

    I evalueringen kan dere oppsummere erfaringer underveis og også gjøre en vurdering av innsatsen som helhet. Hensikten med denne evalueringen er først og fremst å finne ut av hvordan skolen kan videreføre og ytterligere forbedre sitt arbeid med demokrati og forebygging av gruppefiendtlighet.

    Dembra-gruppen går gjennom alle tiltakene i Dembra-planen og vurderer dem opp mot Dembras prinsipper. Ut fra konklusjonene kan gruppen justere satsingen og planlegge det videre arbeidet. Dette kan  for eksempel skje ved å lage et nytt Dembra-år på dembra.no.

     

  • Samling 1: Hva er utfordringene på vår skole?

    MÅL Forankring. Få i gang en bevisstgjøringsprosess og samtale om skolens utfordringer og ressurser. Videre at prosjektgruppen får konkrete innspill til Dembra-planen fra hele personalet.

    TID 2 timer

    UTSTYR Powerpoint, Dembras prinsipper til utdeling/digitalt, funn fra spørreundersøkelsen


    Del 1 – Prosjektgruppen informerer

    Powerpoint uten tale

    Powerpoint med tale

    • Presenter Dembras temafelter og bakgrunn, samt Dembras prinsipper for forebygging
    • Presenter kalenderen for gjennomføring
    • Orientere om Dembra-gruppens rolle
      Avhengig av tid til rådighet, kan det være fint og invitere en ekstern til å holde foredrag om et aktuelt tema. Spør Dembra-veileder om tips!

    Del 2 – Workshop i grupper

    1. Hver gruppe får utdelt resultatene fra spørreundersøkelsen og Dembras prinsipper.
    2. Gruppene diskuterer og noterer på store ark; om skolens styrker og  utfordringer. Se spørsmål til diskusjon under.
    3. Bruk litt tid på å sirkulere rundt og kommentere skriftlig på hverandres ark.
    4. Dembra-gruppen samler inn og bruker dette til å utarbeide skolens Dembra-plan.

    Spørsmål til diskusjon:
    a) Hva er skolens utfordringer?
    b) Hva er skolens ressurser til å håndtere utfordringene?
    c) Hva bør være målet med Dembra-deltakelsen?
    d) Hvordan kan Dembra-prinsippene og resultatene fra spørreundersøkelsen anvendes i eksempelvis:
    Fagplaner
    Strategiplaner
    Årsplaner
    Ordensregler
    Annet

    Det anbefales å ha en lignende samling med elevrådet. Her er en PowerPoint med forslag til gjennomføring av dette.

  • Samling 2: Forebygging i undervisningen

    MÅL Kunnskap om forebygging, ytterligere forankring i hele personalet, + bevisstgjøring av egen fagundervisning i lys av dette.

    TID 2 timer

    UTSTYR Dembra-planen, øvelser,ppt


    Del 1 Innledning

    • Dembra-gruppen holder en kort faglig innledning eller trekker inn en ekstern til å innlede og lede refleksjonsøvelse med diskusjon.
    • Refleksjonsøvelse for eksempel rundt identitet, egne fordommer, kritisk tenkning)
    • Til diskusjon:
      Konstruksjon av identitet og forestilling om “de andre”
      Om fordommer, fordomsproduksjon og forebygging

    Del 2 Ledet av Dembra-gruppen

    • Presentere fokus for videre arbeid gjennom Dembra-planen og få tilbakemelding.

    Del 3 Faggrupper

    • Innlede med eksempler til hvordan man kan jobbe med kritisk tenking ut fra kompetansemålene. (Her er en powerpoint med forslag til gjennomføring)
    • Workshop i tiden for trinnmøte/fagteam: Finne potensial for forebyggende arbeid i undervisningssammenheng med utgangspunkt i kompetansemål.
  • Samling 3: Veien videre

    MÅL Faglig påfyll, sikre forankring og videre satsing på skolens systematiske arbeid med forebygging og inkludering.

    TID 2 timer

    UTSTYR Powerpoint eller ekstern innleder, øvelser


    Del 1 Innledning

    • Faglig påfyll fra ekstern foredragsholder. Kontakt Dembra-veileder for forslag.

    Del 2 Evaluering i grupper

    • Evaluere arbeidet hittil. Hva har fungert/ikke fungert?
    • Hvordan kan vi fortsette å styrke arbeid med forebygging og kritisk tenkning?
    • Forventninger til lærere og ledelse?
    • Sende referat eller dele i plenum med Dembra-gruppen