Gjennomføring

På denne siden finner du informasjon om hvordan Dembra kan gjennomføres nettbasert. Sjekklisten skal gi en oversikt over trinnene i Dembra-løpet. Under sjekklisten finnes utdypende beskrivelser av de enkelte trinnene og informasjon om prosjektgruppemøter og skolesamlinger.

Du må være logget inn for å bruke sjekklisten.

  • Forankret beslutning om deltakelse i Dembra

    Forankring hos ledelse

    Deltakelse i Dembra bør forankres i rektors ulike lederfora, det være seg ledergruppe, plangruppe eller annet. Avdelingsledelsen eller ledelsen for trinnteam er andre parter som kan tas med.

    Informasjon og forankring hos lærere

    God informasjon til lærerne om skolens Dembra-satsing er viktig for å lykkes med arbeidet. Utenom eventuelle særlige tiltak er det ikke nødvendig å bruke lang tid på dette, litt og ofte er bedre enn mye og sjelden.

    Elever

    Å gi rom for elevenes deltakelse og la dem kunne påvirke sin hverdag på skolen er et av de viktigste redskapene for forebygging i Dembra. Elevrådet bør informeres om satsingen og gjerne få spille inn på opplegget. Prosjektgruppa kan vurdere hvordan elevene kan involveres og gis mulighet til å komme med innspill til hvordan skolen skal jobbe med utfordringer knyttet til Dembra. En mulighet er å inkludere elevrepresentanter i skolens prosjektgruppe.

    Foreldre og FAU

    Foreldre har stor innvirkning på holdninger og synspunkter hos barna. Forankring hos FAU og i foreldregruppen er derfor viktig. Skolen velger selv i hvilken grad Dembra-satsingen innebærer særskilt arbeid overfor foreldre og foresatte.

    Andre instanser

    Skoleeier, samarbeidende skoler, skolens styrende organer og lokalmiljø for øvrig kan være aktuelle instanser å trekke inn for å styrke arbeidet med Dembra.

     

  • Opprette prosjektgruppe

    Skolen oppretter en prosjektgruppe som får hovedansvaret for å oppdatere og involvere staben gjennom alle faser i gjennomføringen av Dembra. Prosjektgruppen legger til rette for en utviklingsprosess som styrker skolens arbeid med å skape et inkluderende skolemiljø og forebygging av fordommer, fremmedfrykt og ekstremisme.

    Gruppen har en avgjørende rolle for skolens utbytte av deltakelse i Dembra. Prosjektgruppen følger opp oppgavene i sjekklisten, koordinerer gjennomføring av Dembra-planen og rapporterer om skolens arbeid til Dembra-veilederen

    Under fanen Innhold i prosjektgruppemøter  finner dere tips til gjennomføring av prosjektgruppens arbeid.

    Deltakere i gruppen bør være:

    • Minst én fra skolens ledelse. Rektor kan selv delta eller delegere til en annen i ledelsen.
    • Minst tre lærere hvorav én tar på seg rollen som Dembra-veilederens kontaktperson. Vi anbefaler at én lærer fra hvert trinn deltar.

    Sosiallærere eller andre med særskilte oppgaver kan også delta i prosjektgruppen, det samme gjelder for andre av skolens yrkesgrupper (bibliotekar, skolehelsetjeneste og andre). Skolen kan også vurdere om elever skal være en del av prosjektgruppen.

  • Veiledning

    En Dembra-veileder støtter prosjektgruppen i gjennomføringen. Det er viktig at prosjektgruppen holder kontakt med veilederen sin. Kommunikasjon skjer hovedsakelig via e-post, men kan også skje gjennom andre kanaler.

    På to punkter er veiledning obligatorisk: Etter at spørreundersøkelsen er gjennomført, og i arbeidet med Dembra-planen.

  • Kalender for gjennomføring

    Når skolens prosjektgruppe er opprettet, må det avklares hvilke datoer spørreundersøkelsen, personalsamlingene og prosjektgruppens møter skal avholdes. Datoene plotter dere inn i Årsplanen som ligger under Vårt Dembra år.

     

  • Spørreundersøkelse

    Både elever, lærere og ledere svarer på en spørreundersøkelse (tar ca.15 minutter) i oppstarten av arbeidet med Dembra. Undersøkelsen er anonym og resultatene fra den enkelte skole behandles konfidensielt. Formålet er todelt:

    • Undersøkelsen skal kartlegge opplevelse av demokratisk tenkning og utbredelse av fordommer på skolen.
    • Svarene skal danne utgangspunkt for hva skolen velger å fokusere på i sin Dembra-satsing.

     

  • Skolesamlinger

    Skolesamlingene er for hele personalet og ledes av prosjektgruppen. Målet er å:

    • utveksle erfaringer knyttet til både styrker og utfordringer for skolens arbeid med demokrati og forebygging av gruppefiendtlighet
    • arbeide med deltakelse, kritisk tenkning og mangfoldskompetanse som prinsipper for forebygging
    • finne fram til kompetansemål som gir rom for arbeid med disse prinsippene
    • gjennomgå noen aktuelle øvelser og bli kjent med læringsressursene på dembra.no

    Se nærmere beskrivelse under fanen Innhold i skolesamlinger.

     

  • Dembra-planen

    Dembra-planen er prosjektgruppens verktøy for å systematisere skolens forebyggende arbeid. I planen føres det opp både eksisterende og nytt arbeid som kan knyttes til forebygging av gruppefiendtlighet.

    Se nærmere beskrivelse under fanen Innhold i prosjektgruppemøter.

     

  • Evaluering og rapportering

    Prosjektgruppen gjennomfører en grundig evaluering på det siste møtet sitt og sender en oppsummering til sin Dembra-veileder. Videre ser prosjektgruppen på hvordan skolens forebyggende arbeid kan videreføres.

     

  • Møte 1 - Oppstart

    MÅL Plan for forankring og datoer for møter og samlinger

    TID 45 min

    UTSTYR Dembras prinsipper


    Kunnskap om Dembra:

    • I forkant av møtet eller på starten av møtet gjennomgås Dembras-prinsipper, Dembras bakgrunn og teoretiske grunnlag (s. 48 i Dembra-heftet).
    • Bli enige om hvordan dere kan involvere og sikre forståelse av prosjektet blant personalet, elever, foreldre og andre instanser.

    Planlegging:

    Avklare datoer for:

    • spørreundersøkelsen og hvordan den praktiske gjennomføring skal foregå (her kan dere se spørreundersøkelsen)
    • prosjektgruppemøter
    • samlinger for personalet
    • arbeid med kompetansemål i faggrupper (bruke trinntid/fagseksjon)

    I tillegg må det avklares med ledelsen om bruk av tid i tillegg til de foreslåtte samlingene.

    Datoene legges inn i  Årsplanen som ligger under Vårt Dembra år.

    Avslutningsvis:

    • Velg en talsperson som holder kontakten med Dembra-veileder.
    • Send prosjektgruppens kontaktinformasjon til Dembra-veileder.
    • Meld dere inn i facebookgruppa slik at dere kan dele erfaringer og ha kontakt med andre Dembra-skoler.
  • Møte 2 - Planlegging av skolesamling

    MÅL Planlegge skolesamling 1

    TID 45 min

    UTSTYR Powerpoint: Skolesamling 1


    I forkant av møtet må dere kontakte Dembra-veileder for å få resultatene fra spørreundersøkelsen.

    Målet med skolesamling 1 er å få i gang en bevisstgjøringsprosess og samtale om skolens utfordringer og ressurser. Dette vil gi dere konkrete innspill til Dembra-planen som utarbeides på møte 3.

    Les igjennom forslaget til gjennomføring av skolesamling 1.
    Avhengig av tid til rådighet, kan det være fint å invitere en ekstern til skolesamlingen som kan holde foredrag om et aktuelt tema. Spør Dembra-veileder om tips! Del gjerne tanker om hvordan dere vil gjennomføre skolesamlingen på Facebookgruppen.

    Powerpoint til Skolesamling 1

    Det anbefales å ha en lignende samling med elevrådet. Her er en PowerPoint med forslag til gjennomføring.

  • Møte 3 - Utarbeide Dembra-plan og planlegge skolesamling

    MÅL Utvikle Dembra-planen, planlegge skolesamling 2

    TID 2 timer

    UTSTYR Mal for Dembra-plan, skolens egne planer, notater fra idemyldring


    Arbeid med Dembra-plan

    Mal for dembraplan i pdf for utskrift finner dere her.
    Mal i wordformat til videre redigering finner dere her.

    Basert på innspillene fra skolesamlingen skal dere utvikle skolens Dembra-plan og velge fokus for inneværende skoleår.

    • Planen kan romme utvikling av eksisterende og nye tiltak.
    • Planen skal ta for seg ulike nivåer for skolens forebyggende arbeid:
      Kompetanseheving og bevisstgjøring
      Praksis i klasserommet
      Planer og rutiner
      Lokalmiljø

    Planlegging

    • Forberede hvordan planen presenteres på skolesamling 2
    • Se gjennom forslag til skolesamling 2 og planlegge gjennomføring

    Husk å sende Dembra-planen til Dembra-veilederen.

    Del gjerne tanker om hvordan dere vil gjennomføre skolesamlingen på Facebookgruppen.

     

  • Møte 4 - Planlegge skolesamling

    MÅL Planlegge skolesamling

    TID 45 min

    UTSTYR


    Les igjennom forslaget til gjennomføring av skolesamling 3.

    Avhengig av tid til rådighet, kan det være fint å invitere en ekstern til skolesamlingen som kan holde foredrag om et aktuelt tema. Spør Dembra-veileder om tips!

    Del gjerne tanker om hvordan dere vil gjennomføre skolesamlingen på Facebookgruppen.

     

  • Møte 5 - Evaluering, rapportering og videreføring

    MÅL Evaluere gjennomføringen og planlegge videre arbeid

    TID 90 min

    UTSTYR Dembra-planen


    • Evaluere Dembra-gjennomføringen så langt og rapportere dette til Dembra-veileder.
    • Se på hvordan arbeidet kan videreføres. For eksempel ved å lage en ny Dembra-plan på dembra.no.

    I evalueringen kan dere oppsummere erfaringer underveis og også gjøre en vurdering av innsatsen som helhet. Hensikten med denne evalueringen er først og fremst å finne ut av hvordan skolen kan videreføre og ytterligere forbedre sitt arbeid med demokrati og forebygging av gruppefiendtlighet.

    Prosjektgruppen går gjennom alle tiltakene i Dembra-planen og vurderer dem opp mot Dembras prinsipper. Ut fra konklusjonene kan gruppen justere satsingen og planlegge det videre arbeidet. Dette kan  for eksempel skje ved å lage et nytt Dembra-år på dembra.no.

     

  • Samling 1: Hva er utfordringene på vår skole?

    MÅL Forankring. Få i gang en bevisstgjøringsprosess og samtale om skolens utfordringer og ressurser. Videre at prosjektgruppen får konkrete innspill til Dembra-planen fra hele personalet.

    TID 2 timer

    UTSTYR Powerpoint, Dembras prinsipper til utdeling/digitalt, funn fra spørreundersøkelsen


    Del 1 – Prosjektgruppen informerer

    Powerpoint til Skolesamling 1

    • Presenter Dembras temafelter og bakgrunn, samt Dembras prinsipper for forebygging
    • Presenter kalenderen for gjennomføring
    • Orientere om prosjektgruppens rolle
      Avhengig av tid til rådighet, kan det være fint og invitere en ekstern til å holde foredrag om et aktuelt tema. Spør Dembra-veileder om tips!

    Del 2 – Workshop i grupper

    1. Hver gruppe får utdelt resultatene fra spørreundersøkelsen og Dembras prinsipper.
    2. Gruppene diskuterer og noterer på store ark; om skolens styrker og  utfordringer. Se spørsmål til diskusjon under.
    3. Bruk litt tid på å sirkulere rundt og kommentere skriftlig på hverandres ark.
    4. Prosjektgruppen samler inn og bruker dette til å utarbeide skolens Dembra-plan.

    Spørsmål til diskusjon:
    a) Hva er skolens utfordringer?
    b) Hva er skolens ressurser til å håndtere utfordringene?
    c) Hva bør være målet med Dembra-deltakelsen?
    d) Hvordan kan Dembra-prinsippene og resultatene fra spørreundersøkelsen anvendes i eksempelvis:
    Fagplaner
    Strategiplaner
    Årsplaner
    Ordensregler
    Annet

    Det anbefales å ha en lignende samling med elevrådet. Her er en PowerPoint med forslag til gjennomføring av dette.

  • Samling 2: Forebygging i undervisningen

    MÅL Kunnskap om forebygging, ytterligere forankring i hele personalet, + bevisstgjøring av egen fagundervisning i lys av dette.

    TID 2 timer

    UTSTYR Dembra-planen, øvelser,ppt


    Del 1 Innledning

    • Prosjektgruppen holder en kort faglig innledning eller trekker inn en ekstern til å innlede og lede refleksjonsøvelse med diskusjon.
    • Refleksjonsøvelse for eksempel rundt identitet, egne fordommer, kritisk tenkning)
    • Til diskusjon:
      Konstruksjon av identitet og forestilling om “de andre”
      Om fordommer, fordomsproduksjon og forebygging

    Del 2 Ledet av prosjektgruppen

    • Presentere fokus for videre arbeid gjennom Dembra-planen og få tilbakemelding.

    Del 3 Faggrupper

    • Innlede med eksempler til hvordan man kan jobbe med kritisk tenking ut fra kompetansemålene. (Her er en powerpoint med forslag til gjennomføring)
    • Workshop i tiden for trinnmøte/fagteam: Finne potensial for forebyggende arbeid i undervisningssammenheng med utgangspunkt i kompetansemål.
  • Samling 3: Veien videre

    MÅL Faglig påfyll, sikre forankring og videre satsing på skolens systematiske arbeid med forebygging og inkludering.

    TID 2 timer

    UTSTYR Powerpoint eller ekstern innleder, øvelser


    Del 1 Innledning

    • Faglig påfyll fra ekstern foredragsholder. Kontakt Dembra-veileder for forslag.

    Del 2 Evaluering i grupper

    • Evaluere arbeidet hittil. Hva har fungert/ikke fungert?
    • Hvordan kan vi fortsette å styrke arbeid med forebygging og kritisk tenkning?
    • Forventninger til lærere og ledelse?
    • Sende referat eller dele i plenum med prosjektgruppa