«17»
Trinn: Ungdomsskole, Videregående opplæring, Lærerutdanning. Fag: Samfunnsfag, Demokrati og medborgerskap. Ressurser: Film, multimedia, Undervisningsøkter.
Mål med økten:
Å skape refleksjon over mangfold og kulturell variasjon i Norge.
Relasjon til læreplanverket:
Overordnet del 1.1 Menneskeverdet, 1.2 Identitet og kulturelt mangfold, 1.6 Demokrati og medvirkning, 2.1 Sosial læring og utvikling. Tverrfaglige temaer: Demokrati og medborgerskap.
Tid:
60 minutter
Gruppestørrelse:
30-35
Innledning
I episoden “9 dager igjen” fra serien “17” kommer eleven Abdi opp i muntlig i samfunnsfag. Han blir bedt om å svare på hva som er typisk for norsk kultur.
Hoveddel
Vis / se episoden (11 minutter) og bruk den til å reflektere over meningsinnholdet i begrepet “norsk kultur”.
Refleksjonsspørsmål:
- Kan du nevne noen kulturelle variasjoner som eksisterer i dagens Norge?
- Nevn noen av årsakene bak denne variasjonen.
- Hvordan varierer kjønnsroller og familie- og samlivsformer fra sted til sted i Norge, og hvordan har disse endret seg over tid?
- Nevn noen av årsakene til disse endringene.
- Kan du nevne noen utfordringer i flerkulturelle samfunn, sammenlignet med homogene samfunn?
- Kan du nevne noen muligheter i flerkulturelle samfunn, sammenlignet med homogene samfunn?
Variant for lærerstudenter:
Jobb sammen i grupper med å lage forslag til undervisningsopplegg som involverer eksplisitt skriving, og som tar utgangspunkt i spørsmålene ovenfor.