Saklig innspill, usaklighet eller personangrep?
Trinn: Ungdomsskole, Videregående opplæring. Fag: Norsk, Pedagogikk, Samfunnsfag, Folkehelse og livsmestring, Demokrati og medborgerskap. Ressurser: Undervisningsøkter.
Mål med økten:
Å oppøve evnen til å føre gode demokratiske samtaler og kunne analysere offentlig debatt og argumentasjon.
Relasjon til læreplanverket:
Overordnet del 1.2 Kritisk tenkning og etisk bevissthet, 1.6 Demokrati og medvirkning. Tverrfaglig tema: Demokrati og medborgerkskap.
Tid:
30- 60 min
Gruppestørrelse:
1-30
Om øvelsen
Øvelse for å analysere sakligheten i debatter og diskusjoner. Elevene får trening i å identifisere hva som er saklige eller usaklige innlegg og hva som er personangrep.
Hoveddel
Elevene får utdelt arbeidsarket og skal jobbe med oppgavene.
I oppgave 1 skal elevene vurdere ulike utsagn og notere i skjemaet om de kan karakteriseres som saklige innspill, usaklige innspill eller som personangrep. I oppgave 2 skal de gjennomgå og diskutere sine vurderinger av utsagnene i grupper på 3-4. Deretter skal de i oppgave 3 finne egne eksempler på usaklige utsagn eller personangrep, og komme med forslag til hvordan disse utsagnene kunne ha blitt formulert på en annen måte for å få frem et standpunkt. Elevene får til slutt mulighet til å snakke sammen om hvordan de opplever dagsaktuelle debatter.
Se arbeidsark med detaljerte beskrivelser av oppgaven her: Saklig innspill, usaklighet eller personangrep
Tips til hjemmeundervisning
Elevene kan gjennomføre oppgave 1 og 3a) på egen hånd. I oppgave 2, 3b) og 3c) oppfordres de til diskusjon med andre, enten i klasserommet eller ved hjelp av digitale verktøy. Lærer kan avgjøre om de skal diskutere i videosamtale, gjennom chat eller andre egnede metoder.
Avsluttende refleksjon
I klasserommet kan øvelsen avsluttes med refleksjon i plenum rundt hva som er kriterier for en god demokratisk samtale eller debatt. Aktuelle eksempler (for eksempel opptak av debatter) kan brukes som utgangspunkt for refleksjon. Sammenlign gjerne de aktuelle eksemplene med de eksemplene som elevene fant og vurderte i oppgave 3.
Tips til videre arbeid: Oppgaven «Argumentasjon: Fordi-setninger», som gir elevene trening i å formulere argumenter.