En skal bort
Trinn: Barneskole, Ungdomsskole, Videregående opplæring. Fag: Fremmedspråk, Norsk, Samfunnsfag. Ressurser: Undervisningsøkter.
Mål med økten:
Øve på klassifisering av begreper. Bygge opp logisk og kritisk tenkeevne.
Relasjon til læreplanverket:
1.3 Kritisk tenkning og etisk bevissthet, 1.6 Demokrati og medvirkning
Tid:
15-45 min
Gruppestørrelse:
1-35
Om økten: For å forstå verden rundt oss er vi avhengig av identifisering, klassifisering og generalisering. I denne øvelsen får elevene trene både begrepsforståelse og logisk tenkeevne gjennom å øve seg på identifisering og klassifisering.
Hoveddel
Elevene får grupper med fire og fire begreper – ett av dem skiller seg ut og skal bort. Elevene skal identifisere begrepet som ikke passer inn ved å sette en ring rundt begrepet.
Bruk listen med begrepsgrupper, eller lag egne som passer din klasses nivå og det faget/temaet dere jobber med. For gjennomføring med de yngste elevene i barneskolen, kan hele gruppearbeidet eller kun refleksjonsspørsmålene gjennomføres i plenum.
Til arbeidet med hver begrepsgruppe skal elevene diskutere følgende spørsmål i gruppa:
- Hvordan valgte jeg hvilket begrep som skulle ut?
- Hvorfor mener jeg at dette skiller seg ut fra de andre?
- Hva har de andre begrepene til felles?
- Finnes det flere måter å løse denne oppgaven på?
- Etter å ha hørt hverandres begrunnelser: Vil jeg endre mening?
Avsluttende refleksjon
Avslutt gjerne øvelsen med en kort refleksjon i plenum:
- Var det noen begrepsgrupper som alle i gruppa var enige om? Hva handlet enigheten om?
- Var det noen begrepsgrupper der dere ikke ble enige? Hva handlet uenigheten om?
Er det alltid mulig å avklare hvilket begrep som skal ut? Last ned listen med begrepsgrupper her.