Identitetskart
Trinn: Ungdomsskole, Videregående opplæring, Lærerutdanning. Fag: Pedagogikk, Samfunnsfag, Folkehelse og livsmestring. Ressurser: Undervisningsøkter.
Mål med økten:
Refleksjon over egen og andres identitet, og hvordan en persons identitet er sammensatt.
Tid:
30-60 min
Gruppestørrelse:
10-35
Intro
Del ut et ark til hver elev, og be dem om å skrive navnet sitt i midt på arket. Elevene skal nå svare på spørsmålet: «Hva gjør meg til den jeg er?» Be elevene notere ned alle stikkord de kommer på som de mener forteller noe om hvem de er. Deretter, still spørsmålet: «Hvilke stikkord ser du på som viktigst for hvem du er?» Be elevene sette en strek under disse. Og videre: «Se på ordene på ditt «identitetskart» og lag en sirkel rundt de som innebærer at du tilhører en gruppe.»
Hoveddel
Denne øvelsen består av flere elementer som kan gjøres etter hverandre, eller i flere «etapper».
Del 1: Tre lapper deles ut med følgende tekster:
På en reise i utlandet blir mobilen, pengene og alle dokumentene dine stjålet, og du har vanskeligheter med å gjøre deg forstått.
—–
Du blir hardt skadet i en trafikkulykke og sitter i rullestol.
——
Du finner ut at foreldrene dine ikke er dine biologiske foreldre.
Nå skal elevene se på tekstene de har fått utdelt, og jobbe med følgende spørsmål:
- Hvilke elementer av ditt «identitetskart» ville ha blitt påvirket av disse hendelsene?
- Hvilke aspekter av din identitet kan påvirkes av ytre hendelser? Er det noen aspekter som du anser som uforanderlig uansett situasjon?
- Snakk med en eller to rundt deg om hva denne øvelsen sier om hvem du er. Setter øvelsen i gang noen refleksjoner om hvordan du ser på deg selv?
Del 2: Identitet og fordommer
- Tenk deg at du møter en person som har fordommer mot en av de gruppene du har satt ring rundt. Hva slags fordommer kunne ha rammet deg?
- Hva skulle du ønske at en person med fordommer mot en av dine grupper visste om deg som person?
- Snakk sammen i grupper, og så i plenum, om hvilke fordommer elevene kan møte i sin hverdag.
- Reflekter sammen rundt hvordan fordommer kan begrense både vår egen og andres frihet.
- Kan andres oppfatninger om grupper vi er en del av påvirke oss på noen måte? I så fall, hvordan?
Avslutning
Forslag til refleksjonsspørsmål til samtale i plenum etter øvelsen:
- Var det forskjeller i vurderingen av hvordan de tre hendelsene ville påvirke den enkeltes identitet? Hvordan kan disse forskjellene tolkes?
- I hvilken grad er vår oppfatning av oss selv avhengig av ytre faktorer og bekreftelse fra andre mennesker?
- Se igjen på de tingene du har skrevet om deg selv på identitetskortet ditt: Hvilke av
disse tror du at du ville kunne velge bort? Hvilke oppfatter du som «medfødt»? Er det aspekter ved din identitet som du velger selv? - Er identiteten din relativt konstant, eller i stadig forandring?