Er du opptatt av å forebygge og motarbeide konspirasjonsteorier og konspirasjonstenkning? Underviser du i lærerutdanningen eller videregående opplæring?
Dembra kan gi deg mulighet til å utvikle og prøve ut læringsressurser om denne tematikken med god hjelp av de fremste ekspertene på feltet i Norge.
Konspirasjonsteorier er et element i mange av de antidemokratiske bevegelsene som har vært på fremmarsj de siste årene. Ulike kriser og internett har bidratt til nye varianter og økende spredning av konspirasjonsteorier.
Forestillinger om fiendtlige krefter som utøver kontroll kan bidra til synkende oppslutning om demokratiske prosesser og institusjoner. Slike forestillinger kan dermed bli et hinder for demokratisk løsninger som er forankret i reell demokratisk debatt. Mistillit mot «offisielle» sannheter er et vesentlig element i konspirasjonstenkningen.
Forskningen om konspirasjonsteorier minner allikevel om at det er viktig å skille mellom rasjonell kritikk mot illegitim maktutøvelse og generaliserte forestillinger om «mørke krefter bak kulissene.»
Med utgangspunkt i skolens demokratiske samfunnsmandat, inngår innsikt i logikken bak konspirasjonstenkning og mekanismene som bidrar til oppslutning om konspirasjonsteorier i både lærernes profesjonskompetanse og den kritiske forståelsen elevene skal oppnå. Dette gjelder også bevissthet om forskjellen mellom legitim maktkritikk og konspirasjonstenkning.
I dette prosjektet ønsker vi å utvikle læringsressurser for lærerutdanning og videregående opplæring som svarer på kompleksiteten i konspirasjonstematikken. En tverrfaglig tilnærming sammen med en kombinasjon av pedagogiske og fagdidaktiske perspektiver er avgjørende for å lage ressurser av høy kvalitet.
Kravet for deltagelse er derfor å stille med minst tre kollegaer per institusjon, som skal dekke flere fag.
Spørsmål om prosjektet og søknader rettes til: