Hopp til hovedinnhold
Arrangementer
Dembra fagsnakk 3: Å vekke interesse for samiske temaer gjennom tverrfaglig, kreativ-skapende og utforskende undervisning

Tidspunkt

Dembra fagsnakk 3: Å vekke interesse for samiske temaer gjennom tverrfaglig, kreativ-skapende og utforskende undervisning

Tittelen: Dembra fagsnakk og teksten 20 min. faglig innlegg, 20 min. breakout rooms, 20 min. plenumssamtale

Tirsdag 22. oktober kl. 14.30-15.30 inviterer vi til Dembra fagsnakk nummer 3 høsten 2024. Vi håper du vil være med og få faglig påfyll med oss i Dembra!

Målgruppe: lærerutdanning og skole.

Samiske perspektiver blir ofte undervist retrospektiv med fokus på det som har vært utfordrende. Mange undervisningsopplegg vektlegger i stor grad kun diskusjons- og refleksjonsaktiviteter. Dette er viktig og bra i seg selv, men favner etter vårt syn ikke bredt nok.

I vår undervisning prøver vi å vekke elevers nysgjerrighet på samisk kunnskap, kultur og levemåte gjennom tverrfaglige tilnærminger som inkluderer utforskende og kreativt -skapende elementer. Vi prøver å tilrettelegge for en lystbetont og variert undervisning som inviterer til undring og utfordrer det vestlige synet på kunnskapsutvikling.

I en faglig innledning (20 min) skal vi gi innblikk i noen eksempler fra våre undervisningsprosjekt. I gruppearbeid i break-out roms (20 min) blir deltakerne utfordret til å jobbe praktisk-estetisk etterfulgt av en pop-up utstilling og diskusjon.

Foredragsholdere

Mette Gårdvik er førstelektor i fagdidaktikk kunst- og håndverk, kunstfaglig utdanningsforsker og visuell kunstner. I tillegg til å være en aktiv forsker, underviser hun i design, didaktikk og kunst og håndverk på alle nivå, også tverrfaglig, i lærerutdanningene ved Nord universitet, campus Nesna. Hun er medlem av forskningsgruppen «Stedsbasert læring og utdanning for bærekraftig utvikling» og representerer Nord universitet i UArctic nettverket «Arctic Sustainable Arts and Design (ASAD)».

Karin Stoll er zoolog og førstelektor i naturfagdidaktikk. Hun underviser i lærerutdanningene ved Nord universitet, campus Nesna. Undervisningen hennes fokuserer på dybdelæring, uteskole og utdanning for bærekraftig utvikling. Hun har utarbeidet en strategi for undervisning i naturvitenskap på en tverrfaglig, kunst- og stedsbasert måte som vektlegger økokulturell bærekraft i den arktiske regionen. Hun er leder for den tverrfaglige forskningsgruppen «Stedsbasert læring og utdanning for bærekraftig utvikling».

Wenche Sørmo (Dr. Scient.) er polarforsker og underviser i naturfagene ved lærerutdanningen ved Nord universitet, Nesna Campus. Som medlem i forskningsgruppen «Stedsbasert læring og utdanning for bærekraftig utvikling» søker hun å utforske hvordan kreative og skapende prosesser kan bidra til å styrke elevers trivsel i eget lokalsamfunn og handlingskompetanse for en mer bærekraftig fremtid.

Lenkje for å delta finnar du her, og det er same lenke til hvert webinar:

https://hlsenteret-no.zoom.us/my/dembrafagsnakk

Meeting ID: 923 734 0554

Følg med på arrangementssida vår for å se resten av høstens Dembra fagsnakk.