Tidspunkt
Fagdag om kritisk tenkning
Fredag 18. oktober kl. 09.00-15.00 inviterer Dembra til fagdag om kritisk tenkning. Fagdagen er spesifikt rettet mot lærere, lærerstudenter eller lærerutdannere, men kan også være aktuell for alle med interesse for kritisk tenkning som fenomen og praksis.
Analytiske, kreative og dialogiske arbeidsmåter
På denne fagdagen undersøker vi hvordan kritisk tenkning kan forstås på flere måter og oppøves gjennom ulike arbeidsmåter i mange fag. Vi ser spesifikt på hvordan kritisk tenkning kan knyttes til forebygging av fordommer og gruppefiendtlighet, og viser til både analytiske, kreative og dialogiske arbeidsmåter. Kursdagen vil ha en teoretisk forankring, men i stor grad være praktisk rettet. Deltakerne vil få tips til øvelser og undervisningsopplegg for ulike alderstrinn, samt tid til å samtale, prøve ut opplegg og utvikle ideer til egen praksis.
Følg lenken under for påmelding.
Kursholdere
Claudia Lenz og Ingun Steen Andersen har sammen skrevet kapittelet «Kritisk tenkning og skolens arbeid med forebygging av fordommer og gruppefiendlighet» i boken Demokrati og medborgerskap i skolen (2023, Hein Berdinesen red.) og har bred erfaring fra arbeid i skole og lærerutdanning.
Program
9.00 – 9.45 Velkommen og introduksjon: filosofisk speed dating
9.45-10.05. Kritisk tenkning og skolens forebyggende arbeid
10.05-10.15 Pause
10.15 – 11.15 Kritisk tenkning som dialog
11.15-11.45 Kritisk tenkning som analytisk tenkning og maktkritikk
11.45-12.30 Lunsj
12.30-13.30 Å utfordre premissene i vestlig kritisk tenkning – bærekraft og samiske perspektiver
13.30-13.45 Pause
13.45-14.45 Kritisk tenkning og estetiske læringsprosesser
14.45-15.00 Avslutning – vel hjem
For mer informasjon og oppdateringer
Følg med på oppdateringer på arrangementets facebookside
Anbefalt lesning
Andersen, I. S. & Lenz, C. (2023). Kritisk tenkning og skolens arbeid med å forebygge fordommer og gruppefiendtlighet, Demokrati og medborgerskap i skolen : teoretiske overveielser og didaktiske muligheter,, s. 37 - 78. Dreyer Forlag A/S, ISBN: 9788282656535
I samarbeid med:
HL-senteret