Hopp til hovedinnhold
Publikasjoner og fagteksterRapporter og publikasjoner
Sosiale gruppedynamikker som drivkrefter i mobbing: Mot et bredere fortolkningsrepertoar
Publikasjon

Sosiale gruppedynamikker som drivkrefter i mobbing: Mot et bredere fortolkningsrepertoar

Forskning om mobbing har i stor grad inkludert gruppedynamikker som kontekstuelle faktorer. Forklaringer som retter seg mot årsakene til mobbing, fremhever imidlertid hovedsakelig individuelle dysfunksjoner knyttet til aggresjon og empati. I analysen av kvalitative data fra norske skoler undersøker denne artikkelen fire forskjellige former for gruppedynamikk, som både fremkaller mobbeatferd og deaktiverer empati. Ved å trekke på generelle teorier om sosiale hierarkier og inngrupper/utgrupper presenterer artikkelen nye perspektiver på hvordan den intense markeringen av sosiale forskjeller mellom posisjoner og klikker i skolens elevkultur representerer sterke sosiale drivkrefter i mobbing. Les hele artikkelen ved å laste den ned under.

Last ned (PDF - 312.97 KB)