Claudia Lenz
Claudia er leder av Dembra for lærerutdanningen, forsker ved HL-senteret og professor ved MF vitenskapelig høyskole.
I 2020 lyste Dembra ut denne FoU-satsingen hvor målet var å utforske hvordan Dembras temafelt kunne bli knyttet til arbeidet med implementeringen av fagfornyelsen/LK20 i de ulike fagdidaktikkene. Spesielt var vi interessert i koblinger mellom de tre tverrfaglige temaene og Dembra tematikk. Utlysningen var åpen, og fem institusjoner ble plukket ut til å delta. På samtlige av institusjoner deltok lærere fra ulike fagdisipliner, noe som i seg selv bidro til fler- og tverrfaglig samarbeid innad i institusjonene.
Disse fagene var involvert fra ulike institusjoner:
Denne FoU-satsingen ble preget av korona-pandemien, og Dembra startet opp faste digitale møtepunkter med faglig innhold som ble kalt Dembra Coffee Hour. På Dembra Coffee Hour ble det satt av 20 minutter til faglig fremlegg, 20 minutter til diskusjon i grupper og 20 minutter plenumssamtale. Flere av disse faglige fremleggene ble tatt opp, og du kan se dem i denne spillelisten på Youtube.
Arbeidet med denne FoU-satsingen endte også opp som en rekrutteringsarena for Dembra-publikasjon nummer 4, hvor lærere fra USN (kritisk matematikkdidaktikk), HINN (kroppsøvingsfag) og UiS (engelsk didaktikk) skrev artikler. Dembra-publikasjon nr. 4 kan lese her.
Innenfor rammene av denne FoU-satsingen utviklet forskere ved USN også et refleksjonsverktøy for arbeid med samisk tematikk i lærerutdanningen. I publikasjonen deler lærerutdannere fra Universitetet i Sørøst-Norge erfaringer og metoder for selvrefleksjon i møte med samiske perspektiver og urfolksperspektiver. Verktøyet er tenkt som støtte for lærerutdannere og lærerutdanningsinstitusjoner, men vil også være nyttig for andre som ønsker å nærme seg perspektivene som omtales. Du kan lese refleksjonsverktøyet her.
Dembra har samarbeidet med UiS i forsknings- og utviklingsprosjekter.
Dembra har samarbeidet med HINN i forsknings- og utviklingsprosjekter.
Dembra har samarbeidet med UiB i forsknings- og utviklingsprosjekter.
Dembra har samarbeidet med UiT på en rekke forsknings og utviklingsprosjekter.
Dembra har samarbeidet med USN i forsknings- og utviklingsprosjekter.
Claudia er leder av Dembra for lærerutdanningen, forsker ved HL-senteret og professor ved MF vitenskapelig høyskole.
Peder er koordinator for Dembra lærerutdanning og ansatt ved HL-senteret.