Hopp til hovedinnhold
Forskning og utvikling
Fagdidaktiske innganger til arbeid med Dembra-tematikk i lærerutdanningen
Forskning og utviklingSatsing

Fagdidaktiske innganger til arbeid med Dembra-tematikk i lærerutdanningen


Beskrivelse

I 2020 lyste Dembra ut denne FoU-satsingen hvor målet var å utforske hvordan Dembras temafelt kunne bli knyttet til arbeidet med implementeringen av fagfornyelsen/LK20 i de ulike fagdidaktikkene. Spesielt var vi interessert i koblinger mellom de tre tverrfaglige temaene og Dembra tematikk. Utlysningen var åpen, og fem institusjoner ble plukket ut til å delta. På samtlige av institusjoner deltok lærere fra ulike fagdisipliner, noe som i seg selv bidro til fler- og tverrfaglig samarbeid innad i institusjonene.

Disse fagene var involvert fra ulike institusjoner:

  • Samfunnsfagsdidaktikk
  • Naturfagdidaktikk
  • Kroppsøvingsdidaktikk
  • Religionsdidaktikk
  • Historiedidaktikk
  • Dramadidaktikk
  • Matematikkdidaktikk
  • Engelskdidaktikk
  • Norskdidaktikk
  • Pedagogikk

Dembra Coffee Hour

Denne FoU-satsingen ble preget av korona-pandemien, og Dembra startet opp faste digitale møtepunkter med faglig innhold som ble kalt Dembra Coffee Hour. På Dembra Coffee Hour ble det satt av 20 minutter til faglig fremlegg, 20 minutter til diskusjon i grupper og 20 minutter plenumssamtale. Flere av disse faglige fremleggene ble tatt opp, og du kan se dem i denne spillelisten på Youtube.

Dembra-publikasjon nr. 4

Arbeidet med denne FoU-satsingen endte også opp som en rekrutteringsarena for Dembra-publikasjon nummer 4, hvor lærere fra USN (kritisk matematikkdidaktikk), HINN (kroppsøvingsfag) og UiS (engelsk didaktikk) skrev artikler. Dembra-publikasjon nr. 4 kan lese her.

Å lytte til - og å engasjere seg i fortellinger

Innenfor rammene av denne FoU-satsingen utviklet forskere ved USN også et refleksjonsverktøy for arbeid med samisk tematikk i lærerutdanningen. I publikasjonen deler lærerutdannere fra Universitetet i Sørøst-Norge erfaringer og metoder for selvrefleksjon i møte med samiske perspektiver og urfolksperspektiver. Verktøyet er tenkt som støtte for lærerutdannere og lærerutdanningsinstitusjoner, men vil også være nyttig for andre som ønsker å nærme seg perspektivene som omtales. Du kan lese refleksjonsverktøyet her.


Deltakere


Kontaktpersoner

Portrettbilde av Claudia Lenz.

Claudia Lenz

Leder Dembra for lærerutdanningen Øst

Claudia er leder av Dembra for lærerutdanningen, forsker ved HL-senteret og professor ved MF vitenskapelig høyskole.