Hopp til hovedinnhold
Forskning og utvikling
Pilot: Variert Dembra-tematikk og nettverksbygging
Forskning og utviklingSatsing

Pilot: Variert Dembra-tematikk og nettverksbygging


Beskrivelse

På oppdrag av Utdanningsdirektoratet leverte UiS i 2017 en rapport om læremiddelbruk og behov relatert til undervisning om fordommer, gruppefiendtlighet og utenforskap i grunnskolelærerutdanningen 5-10 (rapporten kan leses her). Kort oppsummert viser rapporten at lærerutdannere oppfattet tematikken som utfordrende og det ble etterlyst flere ressurser i lærerutdanningen.

Dembra fikk på bakgrunn av dette i 2017 et oppdrag fra Kunnskapsdepartementet via Utdanningsdirektoratet om å utvikle undervisningsressurser knyttet til fordommer og gruppefiendtlighet. Målet var å styrke profesjonskompetansen til lærerutdannere og lærerstudenter, noe som innebærer: kunnskap, ferdigheter, profesjonsetiske perspektiver og kompetanse relatert til læringsmiljø.

I Dembra valgte vi å løse oppdraget vi hadde fått gjennom et samarbeid med lærerutdannere - ressursene skulle utvikles i lærerutdanningen og for lærerutdanningen. I 2018 startet den første FoU-satsingen, basert på en åpen utlysning.

Tematisk dekket arbeidet som foregikk på de ulike institusjonene blant annet undervisning om 22. Juli (UiO), bruk av VR briller i rasismeundervisningen (HVL) og etisk ekskursjon i KRLE undervisningen (NTNU).

Flere institusjoner (OsloMet, MF og NTNU) prøvde ut bruk av forumteater i fagdidaktikk og pedagogikk undervisning, dermed ble erfaringsutveksling og nettverksbygging en viktig del av denne satsingen.

OsloMet laget også en video om sitt arbeid med forumteater, og den kan du se her.


Deltakere


Kontaktpersoner

Portrettbilde av Claudia Lenz.

Claudia Lenz

Leder Dembra for lærerutdanningen Øst

Claudia er leder av Dembra for lærerutdanningen, forsker ved HL-senteret og professor ved MF vitenskapelig høyskole.