Snarveier
Om økten
Mål
- Å skape refleksjon rundt begrepet kritisk tenkning.
Kritisk tenkning er grunnleggende for et demokratisk samfunn, for gode samtaler og for å fungere i et moderne samfunn. Denne økten er utviklet for å skape refleksjon rundt hva det er som kjennetegner kritisk tenkning. Spørsmålene man jobber ut fra, er basert på spørsmålene som en gruppe amerikanske forskere tok utgangspunkt i, for å komme fram til enighet om hva de synes kritisk tenkning er. Disse er referert i Facione, Peter A. (2013) Critical Thinking: What is it and Why It Counts. The California Academic Press, Millbrae, CA.
Forberedelse
Forbered en Powerpoint-presentasjon med spørsmål til refleksjon (eksempel på Powerpoint brukt ved ILS, UiO kan lastes ned nederst på siden).
Gjennomføring
Les opp følgende spørsmål og gi deltakerne tid til å skrive ned svar underveis.
- Hva er kritisk tenkning?
- Hvem er den/de beste kritiske tenkerne du kjenner/vet om?
- Hva kjennetegner dem?
- Er kritisk tenkning noe man har, uansett sak?
- Hvorfor er kritisk tenkning viktig?
- Hva kan svekke evnen til kritisk tenkning?
Når deltakerne har skrevet ned sine individuelle svar, la dem diskutere i små grupper.
Sett av tid til å få tilbakemelding fra gruppene i plenum. Det er mulig å åpne opp plenumsdiskusjonen med følgende spørsmål:
- Ut fra deres svar; kan vi generalisere, eller si noe felles om, hva kritisk tenkning er?
- Tenkning som har et formål? (løse et problem, tolke hva noe betyr, begrunne et argument)
- Tenkning som kan bidra til ny kunnskap?
- Tenkning som innebærer å være i stand til å vurdere egne forestillinger om verden?
- Tenkning som innebærer å leve seg inn i andres perspektiver?
- Kritisk lesning av kilder?
Tips til lærere:
Kritisk tenkning er tenkning som har et formål. Eks.: Kritisk tenkning handler om å
- kunne «tenke sjæl»
- stille spørsmål ved utsagn som kan være «opplest og vedtatt»,
- ikke ta alt en hører for god fisk,
- være skeptisk til nyheter på sosiale medier,
- tolke hva noe betyr,
- begrunne et argument
osv.
- Kritisk tekning kan også være samarbeid, vilje/evne til å endre mening når man blir presentert for ny kunnskap og andre argumenter.
- Kritisk tenkning handler om å forstå hva kunnskap er, og om å være i stand til å vurdere sine egne forestillinger om verden.
- Kritisk tenkning er grunnleggende for et demokratisk samfunn, for gode samtaler og for å kunne fungere i et moderne samfunn.
- Kritisk tenkning tar tid. I klasserommet er en problembasert undervisning (med f. eks. «tren tanken»-strategier) ett steg i riktig retning.
- Ikke gi svarene på forhånd. La elevene lete seg fram til dem – i samarbeid.
- Utfordringen her er selvsagt tid – og vår egen usikkerhet.
Referanse:
Facione, Peter A. (2013) Critical Thinking: What is it and Why It Counts. The California Academic Press, Millbrae, CA.