Hopp til hovedinnhold
Publikasjoner og fagteksterMasteroppgave
Kontroversielle og sensitive tema i undervisning - En kvalitativ studie av et utvalg samfunnsfaglæreres opplevelser med undervisning om kontroversielle og sensitive temaer, deriblant Israel-Palestina konflikten
Masteroppgave

Kontroversielle og sensitive tema i undervisning - En kvalitativ studie av et utvalg samfunnsfaglæreres opplevelser med undervisning om kontroversielle og sensitive temaer, deriblant Israel-Palestina konflikten

Formålet med denne studien er å belyse hvordan samfunnsfaglærere opplever å undervise om kontroversielle og sensitive tema. I studien undersøker jeg på et utvalg læreres opplevelser, tanker og erfaringer tilknyttet undervisning i disse temaene. Her diskuterer jeg lærerens forståelse av begrepet kontroversielle og sensitive tema og undersøker hvordan de opplever å undervise om disse temaene i klasserommet. Studien løfter frem flere utfordringer tilknyttet tematikken, og diskuterer ulike strategier og metoder lærerne benytter seg av i undervisning. Israel-Palestina konflikten løftes også frem som en relevant case på et kontroversielt og sensitivt tema, og blir brukt som et eksempel for å illustrere hvordan lærere må forholde seg til dagsaktuelle hendelser i klasserommet. Studien belyser følgende problemstilling: Hvordan opplever et utvalg samfunnsfaglærere å undervise om kontroversielle og sensitive tema, med Israel-Palestina konflikten som en case? Studien tar utgangspunkt i en kvalitativ forskningsmetode, der seks lærerintervjuer utgjør studiens datamateriale. Gjennom en tematisk analyse, presenteres og diskuteres funn fra denne studien i lys av relevant tidligere forskning og teoretiske perspektiver. Hovedfunn fra studien belyser at 1) Lærerne i ulik grad mener følelser, sterke meninger og kontekst er kriterier som bidrar til at et tema anses som kontroversielt og sensitivt. 2) Lærerne er generelt positive til å undervise om kontroversielle og sensitive tema, men hevder at det finnes flere utfordringer som gjør at undervisningen til tider oppleves krevende. 3) Lærerne benytter ulike strategier og roller i undervisningen, og har et ulikt syn på nøytralitet og deling av egne meninger. 4) Lærerne begrunner at formålet med å undervise om disse temaene er for å vise elevene ulike perspektiver, gi elevene faktakunnskaper, samt bidra med å forme holdninger. 5) Det viser seg at følelser og kompetansemål, både blir brukt som begrunnelse for å undervise om Israel-Palestina konflikten, men også som begrunnelse for å ikke undervise om konflikten. Studien avrundes med å argumentere for at lærere bør fortsette å undervise om kontroversielle og sensitive tema, til tross for de potensielle utfordringene.