Masteroppgave
Masteroppgave
Demokrati i praksis: en kvalitativ casestudie av en ungdomsskoles arbeid med demokrati i og utenfor klasserommet
Marit Elise Revling Holm
2024
Masteroppgave
Når nynazismen trer inn i klasserommet
Marte Breivik
2019
Masteroppgave
"Hvis man ikke tar det opp i skolen, så er det jo ikke så mange andre fellesarenaer å gjøre det på."
Audun Kjærmann
2022
Masteroppgave
Hva slags fremstilling av det norske demokratiet kommer til uttrykk i "Demokratilæring på Utøya", og hvilke forbindelser har denne fremstillingen til toneangivende aktørers bidrag i kjølvannet av terroren i 2011?
Pia Amundsen
2020
Masteroppgave
Undervisning om 22. juli-terroren i samfunnsfag
Iselin Sterner Bjørkli
2023
Masteroppgave
Utfordringer og strategier i undervisning om rasisme i samfunnskunnskap
Ingrid Bjøntegaard
2022
Masteroppgave
Seksualitet og kjønn i klasserommet
Maria Adelina Bjorvand
2023
Masteroppgave
Elevers opplevelse av hatefulle ytringer.
Erik Farnesen
2019
Masteroppgave
Fra terror til undervisning - En kvalitativ studie av utvalgte samfunnsfaglæreres tanker og refleksjoner rundt undervisning om 22. juli terroren
Ingvild Korpberget
2023
Masteroppgave
Læreres mangfoldsforståelse og undervisning
Mina Trolldalen
2023
Masteroppgave
22. juli som et potensielt kontroversielt, sensitivt og/eller sårbart tema
Liv Boberg Kristiansen
2023
Masteroppgave
Radikalisering og ekstremisme i skolen. Samfunnsfagslæreres undervisning om og forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme.
Per René Olsen Bysveen
2022
Masteroppgave
Skolen som arena for å motvirke fordommer, rasisme og diskriminering – en kvalitativ studie av elevperspektiver og erfaringer
Christine Lillethun Norheim
2019
Masteroppgave
Seksualitetsundervisning og intimt medborgerskap
Ane Kristine Granli Kallset
2020
Masteroppgave
Det mangfoldige klasserommet. En kvalitativ studie av elevers forståelser av og refleksjoner rundt mangfold og privilegier.
Ingvild Gjone Holter
2021
Masteroppgave
22. juli-terroren i samfunnsfaglige lærebøker
Martine Rauken
2021
Masteroppgave
Arbeid mot rasisme og diskriminering i skolen
Sunniva Sneis Vidhammer
2020
Masteroppgave
Kjønn og seksualitet i samfunnskunnskap
Malin Szlagor
2023
Masteroppgave
Demokratisk medborgerskap etter 22. juli
Julian Aune
2019
Masteroppgave
22. juli i lærebøker
Fam Karine Heer Aas
2021
Masteroppgave
En demokratisk arv etter 22. juli. En kvalitativ studie av elevperspektiver på Demokratilæring på Utøya.
Catharina Askelund Remman
2021
Masteroppgave
Hva kan vi lære av 22. juli? En kvalitativ studie av hvordan lærere og elever underviser om 22. juli-terroren i etterkant av Demokratilæring på Utøya.
Sebastian Kestilæ Berg
2021
Masteroppgave
Mangfoldskompetanse i samfunnsfag
Binta Jammeh
2019
Masteroppgave
Skolens rolle i spenningen mellom demokratimandat og samfunnets sikkerhetsrisiko
Sigrid Sævik
2019
Masteroppgave
Hvordan kommer rasisme frem i fortellinger om 22. juli? En analyse av multimodale tekster fra 22. juli-senterets skolekonkurranse i 2022
Endre Leikvoll Vignes
2023
Masteroppgave
«Nokon læringsmål drit eg i så lenge dei går ut som gagns menneske». Ei kvalitativ studie av seksualitetsundervisninga i samfunnsfaget på ungdomstrinnet.
Sibylla Erikstein
2020
Masteroppgave
Forebygging av ekstremisme og terrorisme i samfunnsfag. En kvalitativ studie av hvordan samfunnsfaglærere tolker og arbeider med læreplanens formulering om forebygging av ekstreme holdninger, ekstreme handlinger og terrorisme.
Tora Dalheim og Hannah Angvik Færden
2022
Masteroppgave
Hvordan jobber fire lærere med rasisme i barneskolen? Lærerens refleksjoner og erfaringer
Peder Brende Jenssen
2022
Masteroppgave
Forebygging av radikalisering og ekstremisme i skolen
Hans Reidar Nicolaisen
2022
Masteroppgave
Black Lives Matter. En kvalitativ studie av et utvalg lærere og elevers oppfatning av rasisme og tematikken Black Lives Matter i skolen.
Saba Arif
2021
Masteroppgave
Streite lærebøker i en skeiv virkelighet
Sissel Granholt og Lise Klev
2022
Masteroppgave
Meningsmangfold i klasserommet - en studie av samfunnsfaglæreres opplevelser med og refleksjoner rundt karikaturtegninger og ytringsrom i klasserommet
Åsfrid Skyttemyr
2022