Hopp til hovedinnhold
Publikasjoner og fagteksterMasteroppgave
Rasisme og antirasisme i samfunnsfaget - En lærebokanalyse om rasisme som tema i samfunnskunnskapsbøker
Masteroppgave

Rasisme og antirasisme i samfunnsfaget - En lærebokanalyse om rasisme som tema i samfunnskunnskapsbøker

Rasisme som et komplekst og mangefasettert fenomen, er stadig gjenstand for kontroverser - også i skolen. I samfunnsfag er opplæring om rasisme fremhevet i LK20. Rasisme kan som et kontroversielt og sensitivt tema være komplekst å undervise om, og også på en forebyggende måte. Med dette som bakgrunn har jeg undersøkt innholdet i samfunnsfaget med fokus på rasisme som tema. Gjennom en kritisk diskursanalyse har jeg sett på hvilke diskurser om rasisme som kommer frem i de utvalgte lærebøkene Delta!, Fokus og Pilot for vgs., og diskutert kompetanse for forebygging av rasisme diskursene legger til rette for. Funnene er knyttet opp mot teoretiske perspektiver på antirasistisk undervisning og former for rasisme. Formålet var å se på innholdsutforming om rasisme med et kritisk blikk, for å belyse potensielle avveininger for forebyggende undervisning. Analysen har avdekket at lærebøkene vektlegger et bredt spekter av forklaring på hva rasisme er, men samtidig individualiserende årsaksforklaringer. I tillegg vektlegges forklaringer for hvordan rasisme har endret betydning, men dette fremstår unyansert. Rasisme tematiseres i bøkene med vektlegging på grensene for ytringsfrihet, og diskriminering ovenfor innvandrere. Dette bidrar til å nyansere rasisme-forståelsen til å delvis vise strukturelle manifestasjoner av rasisme. Det er derimot mangler på eksplisitt bearbeidelse av rasisme som en del av strukturen, og som hverdagsrasisme. Av perspektiver på forebygging av rasisme, er det særlig kunnskap om årsaker som blir et sentralt perspektiv. Samlet sett har masteroppgaven diskutert at selv om utvalgte lærebøker lykkes i å formidle at rasisme er et dagsaktuelt problem, er det mangler i diskursen de presenterer. Dette kan få implikasjoner for undervisningen i samfunnsfag, ved å begrense antirasistisk undervisning til å vektlegge individuell holdningsendring, og usynliggjøre endring av strukturelle mekanismer. Avslutningsvis har lærebøkene kommet et stykke på vei når det kommer til språkbevissthet og diskurs rundt temaet rasisme.