Publikasjoner og fagteksterRapporter og publikasjoner
Temanummer: Ytringsfrihet og ytringsrom i skolen
Publikasjon
Temanummer: Ytringsfrihet og ytringsrom i skolen
Dette temanummeret av Dembra-publikasjonen er viet ytringsfrihet og skole. Bidragene utforsker hva ytringsfrihet innebærer for skolen, og forholdet mellom ytringsrom, ytringsfrihet og ytringsansvar. Heftet inneholder også praktiske øvelser for undervisningen og for refleksjon i lærergruppen.
![](https://cdn.sanity.io/images/zepd4ite/production/776495c38d2e70781897a87c03bd68b00e945e46-1294x1069.png?auto=format&fit=max&q=75&w=647)
Innhold
Innledning:
- Ytringsfrihet, ytringsansvar og ytringsrom i skolen. Av Claudia Lenz, Solveig Moldrheim og Peder Nustad
Fagligere perspektivr:
- Kjærlighetens pedagogikk og ytringsfrihet i skolen: innsikter fra Per Fokstad pedagogiske tenkning. Av Stine Bang Svendsen
- Om behov for anstendighet og medmenneskelighet i ytringsfrihetens tjeneste: Elevers utveklinger og et peagogisk mulighetsrom. Av Marta Bivand Erdal
- Skolen For livet. Av Dorthe Anthony
Ungdommens stemmer
- Ungdommernes ytringsfrihetsråd - utfordringer og anbefalinger.
Undervisningsopplegg
- Spørsmål for å skape et godt ytringsrom i undervisningen
- Aktiv lytning og bevidning af en dilemmafyldt oplevelse
Andre bidrag
- Klasserommet som læringsarena for god ytringskultur. Intervju med kunnskapsministeren Tonje Brenna av Ingeborg Katarina Vea.