Hopp til hovedinnhold
Forskning og utvikling
Forumteater og læringsstøttende vegger for inkludering og anerkjennelse
Forskning og utviklingProsjekt

Forumteater og læringsstøttende vegger for inkludering og anerkjennelse


Beskrivelse

Gjennom en stegvis progresjon i MFs Lektorprogram i KRLE/Religion og Etikk og samfunnsfag videreutvikler vi i dette prosjektet undervisningsopplegg i KRLE/Religion og Etikk, samfunnsfag og profesjonsfaget. Prosjektets overordnede mål er utprøving av forumteater og læringsstøttende vegger som undervisningsmetoder i lektorutdanningen. Vi forstår læringsstøttende vegger som visuelle fremstillinger av læringsprosesser og lærestoff til bruk både ved faglige presentasjoner og som «knagger» som minner studentene på kunnskap de tilegner seg. Forumteater bygger på Augosto Boals «de undertryktes teater» og er en interaktiv dramaform som gir mulighet til å analysere konfliktsituasjoner og finne fram til mulige løsninger i et fellesskap, i vårt tilfelle et profesjonsfellesskap. Prosjektet utforsker hvordan og i hvilken grad inkludering av disse to metodene spesielt, og praktisk-estetiske fag generelt, kan legge til rette for anerkjennelse og inkludering. Prosjektet gir studenter kunnskap om og erfaring med hvordan de gjennom praktiske, skapende og estetiske læreprosesser kan bidra til å utvikle og lede, kreative og trygge læringsmiljøer som er tilpasset en mangfoldig elevgruppe. Gjennom undervisning i og gjennom kunst- og kulturfag legger prosjektet til rette for at et økt antall elever i skolen og lærerstudenter på MF kan uttrykke seg variert og bruke hele sanseapparatet og som en konsekvens sannsynligvis oppleve større grad av mestring og anerkjennelse i læringssituasjonen.

Deltakere:

  • Merethe Skårås (Førsteamanuensis i utdanningsvitenskap)
  • Trine Anker (Professor i religionsvitenskap)
  • Claudia Lenz (Professor i samfunnsfag)

Prosjekteiere


Kontaktpersoner