
Claudia Lenz
Claudia er leder av Dembra for lærerutdanningen, forsker ved HL-senteret og professor ved MF vitenskapelig høyskole.
Dembra og Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS) ved Nord universitet samarbeider om denne FoU-satsingen. Estetiske læringsprosesser i grunnskolelærerutdanningene er grunnfestet i offentlige utdanningsdokumenter og rapporter, og knyttes til kvalitet i utdanningen. I arbeid med estetiske læringsprosesser hentes arbeids- og uttrykksformer fra de estetiske fagene. Integrering av estetiske læringsprosesser i undervisningen kan på mange måter inngå i skolens arbeid med å forebygge fordommer, andregjøringsprosesser og utenforskap. Dette kan skje ved å gi elevene mulighet til å utforske virkeligheten på ulike måter, bruke varierte uttrykksformer og oppleve mestring, både individuelt og gjennom konstruktiv samhandling. Estetiske læringsprosesser kan også brukes som inngang til makt- og normkritiske undervisningsmåter.
Gjennom en prosess med utvikling og utprøving av ulike undervisningsopplegg vil deltakerne utvide undervisningstilbudet ved sine respektive utdanningsinstitusjoner. Samarbeidet vil resultere i konkrete undervisningsressurser og didaktiske arbeidsmåter til bruk i ulike fag. Disse skal både lette arbeidet med å innlemme tverrfaglige tema fra LK20 i undervisningen og bidra i styrkingen av estetiske fag.
Prosjektet, som vil gå fra høsten 2022 til høsten 2024, inneholder verksted, nettbaserte møter og faglig utviklingsarbeid hos de deltagende lærerutdanningsinstitusjonene. Prosjektet skal munne ut i konkrete undervisningsopplegg og fagartikler samlet i en antologi, som skal presenteres i forbindelse med en avslutningskonferanse.
Ferdigstilt • –
Ferdigstilt • –
Ferdigstilt • –
Ferdigstilt • –
Ferdigstilt • –
Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS) er organisatorisk tilknyttet Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet i Bodø. Dembra har samarbeidet med KKS om gjennomføringen av FoU-satsingen "Estetiske læringsprosesser, inkluderende læringsmiljø og forebygging av fordommer og utenforskap".
HL-senteret er et forsknings-, dokumentasjons- og formidlingssenter med fokus på Holocaust og andre folkemord, og på minoriteters vilkår i moderne samfunn. Senteret, som ligger på Bygdøy utenfor Oslo sentrum, arbeider forskningsbasert med blant annet temaene antisemittisme og rasisme, overfor både elever, studenter og lærere. Utvikling av undervisningsmateriell og kursing av lærere står sentralt. Senteret tar hvert år imot mer enn 8000 elever på ulike besøksopplegg.
Falstadsenteret er en tidligere fangeleir fra andre verdenskrig. Leiren fungerte som arbeidsleir, transittleir og dødsleir. I dag er Falstadsenteret museum, minnested og ett av sju freds- og menneskerettighetssenter i Norge. Hvert år besøker omkring 7000 elever og studenter fra hele Trøndelag senteret for å lære om fangehistorie knyttet til andre verdenskrig, menneskerettigheter og demokrati.
Dembra har samarbeidet med UiB i forsknings- og utviklingsprosjekter.
Dembra har samarbeidet med HVL i forsknings- og utviklingsprosjekter.
Dembra LU har samarbeidet med MF i forsknings- og utviklingsprosjekter.
Dembra har samarbeidet med UiA i forsknings- og utviklingsprosjekter.
Dembra har samarbeidet med UiS i forsknings- og utviklingsprosjekter.
Dembra har samarbeidet med USN i forsknings- og utviklingsprosjekter.
Claudia er leder av Dembra for lærerutdanningen, forsker ved HL-senteret og professor ved MF vitenskapelig høyskole.
Peder er koordinator for Dembra lærerutdanning og ansatt ved HL-senteret.
Leder av Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen