Hopp til hovedinnhold
Forskning og utvikling
Estetiske læringsprosesser, inkluderende læringsmiljø og forebygging av fordommer og utenforskap
Forskning og utviklingSatsing

Estetiske læringsprosesser, inkluderende læringsmiljø og forebygging av fordommer og utenforskap


Beskrivelse

Dembra og Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS) ved Nord universitet samarbeider om denne FoU-satsingen. Estetiske læringsprosesser i grunnskolelærerutdanningene er grunnfestet i offentlige utdanningsdokumenter og rapporter, og knyttes til kvalitet i utdanningen. I arbeid med estetiske læringsprosesser hentes arbeids- og uttrykksformer fra de estetiske fagene. Integrering av estetiske læringsprosesser i undervisningen kan på mange måter inngå i skolens arbeid med å forebygge fordommer, andregjøringsprosesser og utenforskap. Dette kan skje ved å gi elevene mulighet til å utforske virkeligheten på ulike måter, bruke varierte uttrykksformer og oppleve mestring, både individuelt og gjennom konstruktiv samhandling. Estetiske læringsprosesser kan også brukes som inngang til makt- og normkritiske undervisningsmåter.

Gjennom en prosess med utvikling og utprøving av ulike undervisningsopplegg vil deltakerne utvide undervisningstilbudet ved sine respektive utdanningsinstitusjoner. Samarbeidet vil resultere i konkrete undervisningsressurser og didaktiske arbeidsmåter til bruk i ulike fag. Disse skal både lette arbeidet med å innlemme tverrfaglige tema fra LK20 i undervisningen og bidra i styrkingen av estetiske fag.

Prosjektet, som vil gå fra høsten 2022 til høsten 2024, inneholder verksted, nettbaserte møter og faglig utviklingsarbeid hos de deltagende lærerutdanningsinstitusjonene. Prosjektet skal munne ut i konkrete undervisningsopplegg og fagartikler samlet i en antologi, som skal presenteres i forbindelse med en avslutningskonferanse.


Resultater

Undervisningsøkt
30 - 60 min

Begrepsøvelse: Hva vil det si? Dramatisér det!

Ekstern ressurs

Å gi rom for nye begynnelser: Demokratisering og dekolonisering gjennom arbeid med estetiske læringsprosesser og samiske perspektiver i høyere utdanning

Publikasjon
Hefte

Estetiske læringsprosesser mot fordommer og utenforskap


Deltakere


Samarbeidspartnere


Kontaktpersoner

Portrettbilde av Claudia Lenz.

Claudia Lenz

Leder Dembra for lærerutdanningen Øst

Claudia er leder av Dembra for lærerutdanningen, forsker ved HL-senteret og professor ved MF vitenskapelig høyskole.