
Claudia Lenz
Claudia er leder av Dembra for lærerutdanningen, forsker ved HL-senteret og professor ved MF vitenskapelig høyskole.
Dembra og Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS) ved Nord universitet samarbeider om denne FoU-satsingen. Estetiske læringsprosesser i grunnskolelærerutdanningene er grunnfestet i offentlige utdanningsdokumenter og rapporter, og knyttes til kvalitet i utdanningen. I arbeid med estetiske læringsprosesser hentes arbeids- og uttrykksformer fra de estetiske fagene. Integrering av estetiske læringsprosesser i undervisningen kan på mange måter inngå i skolens arbeid med å forebygge fordommer, andregjøringsprosesser og utenforskap. Dette kan skje ved å gi elevene mulighet til å utforske virkeligheten på ulike måter, bruke varierte uttrykksformer og oppleve mestring, både individuelt og gjennom konstruktiv samhandling. Estetiske læringsprosesser kan også brukes som inngang til makt- og normkritiske undervisningsmåter.
Gjennom en prosess med utvikling og utprøving av ulike undervisningsopplegg vil deltakerne utvide undervisningstilbudet ved sine respektive utdanningsinstitusjoner. Samarbeidet vil resultere i konkrete undervisningsressurser og didaktiske arbeidsmåter til bruk i ulike fag. Disse skal både lette arbeidet med å innlemme tverrfaglige tema fra LK20 i undervisningen og bidra i styrkingen av estetiske fag.
Prosjektet, som vil gå fra høsten 2022 til høsten 2024, inneholder verksted, nettbaserte møter og faglig utviklingsarbeid hos de deltagende lærerutdanningsinstitusjonene. Prosjektet skal munne ut i konkrete undervisningsopplegg og fagartikler samlet i en antologi, som skal presenteres i forbindelse med en avslutningskonferanse.
Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS) er organisatorisk tilknyttet Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet i Bodø. Dembra har samarbeidet med KKS om gjennomføringen av FoU-satsingen "Estetiske læringsprosesser, inkluderende læringsmiljø og forebygging av fordommer og utenforskap".
Claudia er leder av Dembra for lærerutdanningen, forsker ved HL-senteret og professor ved MF vitenskapelig høyskole.
Peder er koordinator for Dembra lærerutdanning og ansatt ved HL-senteret.
Leder av Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen