Hopp til hovedinnhold
Forskning og utviklingProsjekt

I am able


Beskrivelse

Ved Universitetet i Agder (UiA) har 2.års grunnskolelærerstudenter blitt eksponert for kunstprosjektet «I am able» i forbindelse med en forelesning og seminararbeid om tilpasset opplæring og inkludering. Kunstprosjektet er, skapt av kunstner og førstelektor ved UiA og forsker, Line Mastad, og målet har vært å sette søkelys på hva mennesker er i stand til (able to) framfor hva de ikke er i stand til (disabled to).

I seminaropplegget har studentene gruppevis laget plakater hvor de presenterte hjelpemidler og klær de laget til en elev med funksjonshemminger. Eleven med funksjonshemming var representert som en papirdukke, som er en del av I am able-prosjektet. Studentene laget også undervisningsopplegg bygget på kompetansemål fra LK 20, hvor de skulle legge spesielt til rette for den funksjonshemmede eleven. Gruppene reflekterte så over bruken av estetiske læreprosesser for elever på 1.-7. eller 5.-10.trinn. Studentene hadde fem timer til rådighet for å utføre arbeidet, der den siste halve timen ble satt av til plakatutstilling hvor alle studenten fikk se de andre sine plakater.

Studentenes refleksjonsnotater fra prosjektet ligger til grunn for forskning på hvilke erfaringer grunnskolelærerstudenter gjør seg gjennom å jobbe med kunst som pedagogisk impuls for å bearbeide temaet inkludering og tilpasset opplæring.

Deltakere:

  • Line Mastad
Veggplakat fra studenter som har deltatt i FoU-prosjekt "I am able"
Veggplakat med overskrift "Ingrid is able" med en modell og ulike klær og overskrifter på veggplakaten.

Deltakere


Kontaktpersoner