Hopp til hovedinnhold
Forskning og utvikling
Innafor/utafor – styrking av elevenes ytringsansvar
Forskning og utviklingSatsing

Innafor/utafor – styrking av elevenes ytringsansvar


Beskrivelse

Skolen skal styrke elevene i å håndtere uenighet, men samtidig unngå krenkende og fordomsfulle ytringer. Hvordan forhandler elevene egentlig grensene for hva som er akseptabelt? Disse problemstillingene ligger til grunn for dette forsknings- og utviklingsprosjektet (FoU) som gjennomføres våren 2024. FoU-satsingen blir ledet av Dembra på Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter (HL-senteret) og Stiftelsen Arkivet.

Ungdomsstudien som inngikk iHL-senterets holdningsundersøkelse (2022)fant at de intervjuedeungdommene ønsker et rom for å drøfte grensene mellom det akseptable og uakseptable. Samtidig opplever elevene en viss grad av berøringsangst - ogsåblant sine lærere. Denne FoU-satsingen skal utvikle undervisningsressurser som lærere kan bruke for å støtteelevene i sine drøftinger og i prosesser med å sette grenser som skal gjelde i den sosiale samhandlingen.

FoU-en vil bygge videre på eksisterende undervisningsopplegg fra Stiftelsen Arkivet og HL-senteret, og modifisere disse for å skape versjoner som kan fungere i ulike klasserom. Fire skoler er i gang med åprøve ut to undervisningsopplegg med noe ulik tematisk vektlegging. I løpet av utprøvingen vil lærerne lage sine egne tilpassede versjoner. Målet er å skape undervisningsressurser med en lærerveiledning som bidrar til å styrke elevenes ytringsansvar og øker bevisstheten rundt viktigheten av refleksjon og ytringsansvar.

Etter FoU-satsingen vil undervisningsopplegget med lærerveiledning bli lagt ut på vår nettside. Dette vil være tilgjengelig for alle ansatte i skole og lærerutdanning slik at de kan dra nytte av arbeidet som er gjort.

FoU-satsingen startet opp våren 2024, avsluttes høsten 2024 og er tilknyttet HL-senterets pågående prosjekt om kontroversielle tema som skal resultere i kursing og nettbaserte ressurser.


Resultater

Undervisningsøkt
60 - 90 min

Hva er greit å si? - Israel-kritikk og antisemittisme


Deltakere


Samarbeidspartnere


Kontaktpersoner

Portrettbilde av Claudia Lenz.

Claudia Lenz

Leder Dembra for lærerutdanningen Øst

Claudia er leder av Dembra for lærerutdanningen, forsker ved HL-senteret og professor ved MF vitenskapelig høyskole.

Portrettbilde av Elisabeth Gryting Saunes.

Elisabeth Gryting Saunes

VeilederSør

Elisabeth er Dembra-veileder og koordinator i sør og formidler ved Arkivet.