Peder Brende Jenssen
Peder er koordinator for Dembra lærerutdanning og ansatt ved HL-senteret.
Skolen skal styrke elevene i å håndtere uenighet, men samtidig unngå krenkende og fordomsfulle ytringer. Hvordan forhandler elevene egentlig grensene for hva som er akseptabelt? Disse problemstillingene ligger til grunn for dette forsknings- og utviklingsprosjektet (FoU) som gjennomføres våren 2024. FoU-satsingen blir ledet av Dembra på Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter (HL-senteret) og Stiftelsen Arkivet.
Ungdomsstudien som inngikk iHL-senterets holdningsundersøkelse (2022)fant at de intervjuedeungdommene ønsker et rom for å drøfte grensene mellom det akseptable og uakseptable. Samtidig opplever elevene en viss grad av berøringsangst - ogsåblant sine lærere. Denne FoU-satsingen skal utvikle undervisningsressurser som lærere kan bruke for å støtteelevene i sine drøftinger og i prosesser med å sette grenser som skal gjelde i den sosiale samhandlingen.
FoU-en vil bygge videre på eksisterende undervisningsopplegg fra Stiftelsen Arkivet og HL-senteret, og modifisere disse for å skape versjoner som kan fungere i ulike klasserom. Fire skoler er i gang med åprøve ut to undervisningsopplegg med noe ulik tematisk vektlegging. I løpet av utprøvingen vil lærerne lage sine egne tilpassede versjoner. Målet er å skape undervisningsressurser med en lærerveiledning som bidrar til å styrke elevenes ytringsansvar og øker bevisstheten rundt viktigheten av refleksjon og ytringsansvar.
Etter FoU-satsingen vil undervisningsopplegget med lærerveiledning bli lagt ut på vår nettside. Dette vil være tilgjengelig for alle ansatte i skole og lærerutdanning slik at de kan dra nytte av arbeidet som er gjort.
FoU-satsingen startet opp våren 2024, avsluttes høsten 2024 og er tilknyttet HL-senterets pågående prosjekt om kontroversielle tema som skal resultere i kursing og nettbaserte ressurser.
ARKIVET freds- og menneskerettighetssenter i Kristiansand driver ulike aktiviteter med utgangspunkt i byggets historie som hovedkvarter for det tyske sikkerhetspolitiet på Sørlandet under andre verdenskrig. Det er et informasjonssenter for landsdelens okkupasjonshistorie og et senter for fremtidsrettet fredsarbeid. Skoleelever besøker utstillingen i Gestapokjelleren og får undervisning om hva vi kan lære av historien for å fremme verdier som demokrati, menneskerettigheter og menneskeverd i dag.
Peder er koordinator for Dembra lærerutdanning og ansatt ved HL-senteret.
Claudia er leder av Dembra for lærerutdanningen, forsker ved HL-senteret og professor ved MF vitenskapelig høyskole.
Elisabeth er Dembra-veileder og koordinator i sør og formidler ved Arkivet.