
Peder Brende Jenssen
Peder er koordinator for Dembra lærerutdanning og ansatt ved HL-senteret.
Skolen skal styrke elevene i å håndtere uenighet, men samtidig unngå krenkende og fordomsfulle ytringer. Hvordan forhandler elevene egentlig grensene for hva som er akseptabelt? Disse problemstillingene ligger til grunn for dette forsknings- og utviklingsprosjektet (FoU) som gjennomføres våren 2024. FoU-satsingen blir ledet av Dembra på Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter (HL-senteret) og Stiftelsen Arkivet.
Ungdomsstudien som inngikk i HL-senterets holdningsundersøkelse (2022), fant at de intervjuede ungdommene ønsker et rom for å drøfte grensene mellom det akseptable og uakseptable. Samtidig opplever elevene at temaene er vanskelige å snakke om - også blant sine lærere. Denne FoU-satsingen skal utvikle undervisningsressurser som lærere kan bruke for å støtte elevene i sine drøftinger og i prosesser med å sette grenser som skal gjelde i den sosiale samhandlingen.
FoU-en vil bygge videre på eksisterende undervisningsopplegg fra Stiftelsen Arkivet og HL-senteret, og modifisere disse for å skape versjoner som kan fungere i ulike klasserom. Fire skoler er i gang med å prøve ut to undervisningsopplegg med noe ulik tematisk vektlegging. I løpet av utprøvingen vil lærerne lage sine egne tilpassede versjoner. Målet er å skape undervisningsressurser med en lærerveiledning som bidrar til å styrke elevenes ytringsansvar og øker bevisstheten rundt viktigheten av refleksjon og ytringsansvar.
Etter FoU-satsingen vil undervisningsopplegget med lærerveiledning bli lagt ut på vår nettside. Dette vil være tilgjengelig for alle ansatte i skole og lærerutdanning slik at de kan dra nytte av arbeidet som er gjort.
FoU-satsingen startet opp våren 2024, avsluttes høsten 2024 og er tilknyttet HL-senterets pågående prosjekt om kontroversielle tema som skal resultere i kursing og nettbaserte ressurser.
ARKIVET freds- og menneskerettighetssenter i Kristiansand driver ulike aktiviteter med utgangspunkt i byggets historie som hovedkvarter for det tyske sikkerhetspolitiet på Sørlandet under andre verdenskrig. Det er et informasjonssenter for landsdelens okkupasjonshistorie og et senter for fremtidsrettet fredsarbeid. Skoleelever besøker utstillingen i Gestapokjelleren og får undervisning om hva vi kan lære av historien for å fremme verdier som demokrati, menneskerettigheter og menneskeverd i dag.
HL-senteret er et forsknings-, dokumentasjons- og formidlingssenter med fokus på Holocaust og andre folkemord, og på minoriteters vilkår i moderne samfunn. Senteret, som ligger på Bygdøy utenfor Oslo sentrum, arbeider forskningsbasert med blant annet temaene antisemittisme og rasisme, overfor både elever, studenter og lærere. Utvikling av undervisningsmateriell og kursing av lærere står sentralt. Senteret tar hvert år imot mer enn 8000 elever på ulike besøksopplegg.
Peder er koordinator for Dembra lærerutdanning og ansatt ved HL-senteret.
Claudia er leder av Dembra for lærerutdanningen, forsker ved HL-senteret og professor ved MF vitenskapelig høyskole.
Elisabeth er Dembra-veileder og koordinator i sør og formidler ved Arkivet.