Hopp til hovedinnhold
Forskning og utviklingProsjekt

Konspirasjonssnakk og forebygging i grunnskolen/lærerutdanningen


Beskrivelse

Prosjektet utvikler et tverrfaglig undervisningsopplegg som kan brukes i flere av fakultetets emner, og der prosjektdeltagerne kan delta i hverandres undervisning. Formålet er å utvikle undervisning som kan bidra til å motvirke skadelige virkninger av konspirasjonsteorier og konspirasjonssnakk. Det innebærer at undervisningen inneholder noe informasjon om konspirasjonsteorier, noe om konspirasjonssnakk samt en god del stasjonsarbeid, diskusjon og kritisk tenkning.

I første omgang har vi laget og prøvd ut undervisningsopplegg i emner vi underviser i, og vi har observert hverandres undervisning. Prosjektets bidrag har blitt tilpasset læremålene i de aktuelle emneplanene. Førsteårsstudenter (5. - 10. trinn) i norsk hadde en undervisningsøkt knyttet til konspirasjonsteorier og konspirasjonssnakk. Studentene jobbet med stasjonsoppgaver i forbindelse med muntlighet, logisk tenkning og argumentasjon. De fikk blant annet tekster og utsagn hentet fra media (blogg, tekster fra Reset) og (barne-)litteratur. Stasjonsoppgavene ble også brukt i en tverrfaglig workshop under Medborgerskapsdagene for førsteårsstudenter (1. – 10. trinn). Der jobbet dessuten studentene med en Eurabia-inspirert video, Muslim Demographics, som et mulig eksempel på konspirasjonssnakk.

Lærerne som tar master i didaktiske praksiser som deltidsstudium hadde en forelesning innen samfunnsfag knyttet til skolens verdenssyn og elevsyn samt de tverrfaglige temaene i læreplanen. Rasisme, konspirasjonsteorier og konspirasjonssnakk ble koplet til det tverrfaglige temaet Demokrati og medborgerskap. Studentene jobbet med påstander knyttet til konspirasjonsteorier og konspirasjonssnakk. Deler av undervisningsopplegget ble senere tilrettelagt for tredjeårsstudenter i engelsk (1. – 7.) der studentene diskuterte liknende påstander, blant annet.

Fjerde års masterstudenter i matematikk (1. – 10.) hadde en undervisningsøkt med tittel Desinformasjon og tall i media der fokus var på kritisk tenkning knyttet til (mis)bruk av tall og statistikk. Økta besto delvis av de andre undervisningsoppleggene ved at videoen Muslim Demographics (inneholder mange tall) ble vist og diskutert, samt noen av de ovennevnte påstandene ble diskutert.

Nå som vi har gjennomført studieårets undervisningsopplegg har vi tre videre målsettinger:

  • Basert på erfaringene vil vi utvikle et tverrfaglig undervisningsopplegg der vi justerer og bruker elementer fra de ulike oppleggene.
  • Vi har lydopptak og notater fra de fleste undervisningsøktene og vil skrive artikler basert på datamaterialet.
  • Erfaringene danner grunnlag for å videreutvikle et DEMBRA-kurs for lærere i norsk og matematikk som fire av prosjektets medlemmer holder årlig.

Deltakere i FoU-prosjektet:

  • Kjersti Breivega
  • Åshild Berg-Brekkhus
  • Fredrik Hagen
  • Kjellrun Hiis Hauge (leder)
  • Inger Elin Lilland
  • Hege Emma Rimmereide

Deltakere


Kontaktpersoner