Hopp til hovedinnhold
Forskning og utvikling
Konspirasjonsteorier i naturfag og KRLE
Forskning og utviklingProsjekt

Konspirasjonsteorier i naturfag og KRLE


Beskrivelse

På NLA har vi en tverrfaglig gruppe bestående av personer fra naturfag og KRLE-seksjonen. Vi har sammen jobbet om å lage et undervisningsopplegg om konspirasjonsteorier for lærerutdanningen. Vi har laget en felles introduksjon om konspirasjonsteorier og tematikkens relevans i skolen. Vi har videre utviklet fire tematisk baserte fordypningspakker om konspirasjonsteorier til gruppearbeid i undervisningen. Pakkene består av både konspirasjonsteoretisk materiale, faktamateriale om samme sak, samt veiledende spørsmål. Tematikkene som tas opp er:

  • Konspirasjonsteorier om vaksiner
  • Konspirasjonsteorier om stormingen av kongressen
  • Konspirasjonsteorier om jøder, khazarer og pengemakt
  • Konspirasjonsteorier om klimaendringer

Undervisningsopplegget har vært testet ut på tredjeårsstudenter i lærerutdanningen, og vi jobber nå med å videreutvikle opplegget basert på erfaringene fra denne pilotundervisningen. I tillegg skriver vi på en artikkel med arbeidstittel «Konspirasjonsteorier i lærerutdanningen: Hva, hvordan og hvorfor?».

Deltakere:

  • Margrethe Løøv
  • Marit Helene Lie
  • Jan Almäng
  • Dag Øivind Østereng
  • Gunnar Haaland

Prosjekteiere


Kontaktpersoner