Konspirasjonsteorier i naturfag og KRLE
Beskrivelse
På NLA har vi en tverrfaglig gruppe bestående av personer fra naturfag og KRLE-seksjonen. Vi har sammen jobbet om å lage et undervisningsopplegg om konspirasjonsteorier for lærerutdanningen. Vi har laget en felles introduksjon om konspirasjonsteorier og tematikkens relevans i skolen. Vi har videre utviklet fire tematisk baserte fordypningspakker om konspirasjonsteorier til gruppearbeid i undervisningen. Pakkene består av både konspirasjonsteoretisk materiale, faktamateriale om samme sak, samt veiledende spørsmål. Tematikkene som tas opp er:
- Konspirasjonsteorier om vaksiner
- Konspirasjonsteorier om stormingen av kongressen
- Konspirasjonsteorier om jøder, khazarer og pengemakt
- Konspirasjonsteorier om klimaendringer
Undervisningsopplegget har vært testet ut på tredjeårsstudenter i lærerutdanningen, og vi jobber nå med å videreutvikle opplegget basert på erfaringene fra denne pilotundervisningen. I tillegg skriver vi på en artikkel med arbeidstittel «Konspirasjonsteorier i lærerutdanningen: Hva, hvordan og hvorfor?».
Deltakere:
- Margrethe Løøv
- Marit Helene Lie
- Jan Almäng
- Dag Øivind Østereng
- Gunnar Haaland
Prosjekteiere
NLA Høgskolen i Oslo
Dembra har samarbeidet med NLA Høgskolen i forsknings- og utviklingsprosjekter.