Hopp til hovedinnhold
Forskning og utviklingProsjekt

Konspirasjonsteorier og 22. juli


Beskrivelse

I vårt prosjekt er målgruppen lærerstudenter. Vi ønsker å utvikle en ressurs som kan brukes av andre lærerutdannere i deres undervisning. Prosjektet er tverrfaglig, med i hovedsak norsk og samfunnsfag. Vårt tema er konspirasjonsteorier og 22. juli, med fokus på årsaksbildet i både samfunn og individ. Videre skal vi utvikle ressurser der grafisk roman og empati vil stå sentralt. Ved å arbeide med grafisk roman vil studentene få gode verktøy til å se hvilke muligheter det å arbeide med grafisk roman gir i undervisning i skolen. Et viktig element hos oss er den muligheten grafisk roman og det å jobbe med årsaker til 22. juli gir for å jobbe med empati i skolen. Opplegget vil også bruke omvendt undervisning som metode, og inneholde flere didaktisk rettede diskusjons- og arbeidsoppgaver.
Vi ønsker også å utvikle en grundig lærerveiledning, slik at det vil være mulig å hente ut deler av undervisningsopplegget, eller bruke det til å organisere en fagdag for lærerstudenter om konspirasjonsteorier. Vi vil også tilpasse deler av opplegget til asynkron undervisning, slik at det kan brukes i forbindelse med nettstudier.

Deltakere:

  • Professor Henrik Bastiansen, mediefag
  • Førstelektor Marit Brekke, norsk
  • Høgskolelektor Nils Magne Magerøy, samfunnsfag
  • Førstelektor Elisabeth Teige, samfunnsfag

Deltakere


Kontaktpersoner