Hopp til hovedinnhold
Forskning og utvikling
Revidering av refleksjonsverktøy for arbeid med samiske perspektiver i lærerutdanningen
Forskning og utviklingProsjekt

Revidering av refleksjonsverktøy for arbeid med samiske perspektiver i lærerutdanningen


Beskrivelse

Dette FoU-prosjektet har som mål å revidere Å lytte til - og å engasjere seg i fortellinger - Refleksjonsverktøy for arbeid med samiske perspektiver og urfolksperspektiver i lærerutdanningen. Siden refleksjonsverktøyet ble publisert i 2022, så har Sannhets- og forsoningskommisjonen levert sin rapport til Stortinget (juni, 2023). Dette store kunnskapstilfanget gjør at redaktørene av refleksjonsverktøyet ønsker å oppdatere publikasjonen med bakgrunn i overnevnte rapport. Nytt revidert refleksjonsverktøy vil være ferdigstilt våren 2025.

Litt om refleksjonsverktøyet

I denne publikasjonen deler lærerutdannere fra Universitetet i Sørøst-Norge erfaringer og metoder for selvrefleksjon i møte med samiske perspektiver og urfolksperspektiver. Verktøyet er tenkt som støtte for lærerutdannere og lærerutdanningsinstitusjoner, men vil også være nyttig for andre som ønsker å nærme seg perspektivene som omtales.

Litt om Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport

Kommisjonen har gjennomført en historisk kartlegging av samer, norskfinner og kvener/norskfinners plass i det norske samfunnet fra rundt år 900 til 2010. De har dokumentert fornorskningspolitikken, samt dens konsekvenser og urett, og siste del handler om forsoning, hvor de også foreslår veien videre kan se ut. Kommisjonen belyser skolens sentrale rolle i fornorskningspolitikken. Den løfter frem den norske enhetsskolens nasjonsbyggende rolle, og hvordan internatskolene for samiske barn var et sentralt redskap i denne politikken. Dembra ønsker å med denne FoU-satsingen å gjøre et lite bidrag i arbeidet med å følge opp sannhets- og forsoningskommisjonens rapport.

Deltakere:

  • Kristin Gregers Eriksen
  • Åsmund Aamaas

Prosjekteiere


Kontaktpersoner