Hopp til hovedinnhold
Forskning og utvikling (FoU)
Oppfølging av Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport
Forskning og utviklingSatsing

Oppfølging av Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport

Beskrivelse

Dembras satsing på samiske tema og består av tre hovedprosjekter:

1. Skape oversikt over norsk lærerutdanning sitt tilbud om samisk tematikk.
2. Revidere refleksjonsverktøyet Å lytte til – og å engasjere seg i fortellinger, samt gjennomføre FoU-prosjekter med revidert versjon.
3. Lyse ut midler til kompetanseheving og utvikling av undervisningsressurser om samiske tema. Se mer informasjon nedenfor.

Sannhets og forsoningskommisjonen overleverte sin rapport til Stortinget 1. juni 2023 (SFKs rapport kan leses her .

Kommisjonen har gjennomført en historisk kartlegging av samer, norskfinner og kvener/norskfinners plass i det norske samfunnet fra rundt år 900 til 2010. De har dokumentert fornorskningspolitikken, samt dens konsekvenser og urett, og siste del handler om forsoning, hvor de også foreslår veien videre kan se ut. Kommisjonen slår fast at skolen var statens viktigste redskap i fornorskningspolitikken (s. 458).Dembra ønsker å bidra i arbeidet med å følge opp sannhets- og forsoningskommisjonens rapport.

Lærerutdanningen har en nøkkelrolle i å gi fremtidige lærere et solid kunnskapsgrunnlag som setter dem i stand til å undervise om samiske temaer som en selvsagt og integrert del av fagene. Lærerstudenter og lærere trenger også en pedagogisk profesjonskompetanse til å møte og håndtere ettervirkningene av fornorskningspolitikken, for eksempel relatert til samefiendtlighet, samt spenninger og konflikter mellom majoriteten og minoriteten. 

Etter lanseringen av rapporten brukte vi noen måneder til å bli kjent med personer, institusjoner og miljøer som sitter med relevant kompetanse når det gjelder oppfølgingen om SFK sine anbefalinger på utdanningsfeltet. I januar 2024 gjennomførte vi en eksplorativ workshop for å utforske hvordan Dembra kan bidra inn i oppfølgingen av SFKs anbefalinger. På bakgrunn av dette møtet ble det utformet tre prosjekter:

Samiske tema i norsk lærerutdanning

Sammen med UiT skal vi lage en oversikt over norsk lærerutdannings tilbud om samisk tematikk. Dette vil gi nyttig informasjon til lærere og lærerstudenter om hvilket tilbud som finnes, men vil også skape et grunnlag for nettverksbygging ved å synliggjøre det arbeidet som gjøres på ulike institusjoner. Det ble utviklet en rapport som ble lansert 16. januar 2025. Opptak fra lanseringen kan sees her.

Revidering av refleksjonsverktøy

Dembra og USN gav ut refleksjonsverktøyet: Å lytte til – og å engasjere seg i fortellinger i 2022. Dette skal gis ut i ny utgave som tar høyde for Sannhets- og forsoningskommisjonens arbeid og anbefalinger. I etterkant er målet at refleksjonsverktøyet brukes til kursing og lesesirkler i lærerutdanningen.

Lyse ut FoU-midler for utvikling av kompetanse og undervisningsressurser om samiske tema i lærerutdanningen

Dembra ved HL-senteret og Falstadsenteret samarbeider om å gjennomføre denne FoU-satsingen som får egen nettside. Mer informasjon om den kan du finne her.


Resultater

Forsiden av rapporten. Bilde av jente som skriver og flere fargede figurer på sjøgrønn bakgrunn.
Publikasjon
Rapport

Samiske temaer i norskspråklig lærerutdanning


Samarbeidspartnere


Kontaktpersoner

Portrettbilde av Claudia Lenz.

Claudia Lenz

Leder Dembra for lærerutdanningen Øst

Claudia er leder av Dembra for lærerutdanningen, forsker ved HL-senteret og professor ved MF vitenskapelig høyskole.