Hopp til hovedinnhold
Forskning og utviklingProsjekt

Samiske perspektiver i barnehagen


Beskrivelse

Prosjektet Samiske perspektiver i barnehagen er tilknytta fordypning i Interkulturell kompetanse i barnehagelærerutdanninga ved Universitetet i Sørøst-Norge, studiested Drammen. I prosjektet videreutvikla vi et undervisningsopplegg der målet var å gi studentene kunnskap om hvordan man kan jobbe med samiske perspektiver i barnehagen gjennom estetiske læringsprosesser. Et annet mål var å utvikle kompetanse om hvordan vi som lærerutdannere kan undervise om samiske perspektiver. Undervisningsopplegget varte i halvannen uke og besto av en teoretisk introduksjon til ulike samiske perspektiver, praktiske verksteder, og gruppearbeid med veiledning. Målet var at studentene skulle lage et arrangement for barnehagebarn på den samiske nasjonaldagen 6.februar. For å lede verkstedene, hadde vi leid inn samiske kunnskapsbærere med kompetanse i duodji, samisk fortellertradisjon og joik. Vi kjøpte også inn materialer av samiske produsenter i samarbeid med kunnskapsbærerne. Etter den teoretiske og estetiske introduksjonen blei studentene satt i grupper som skulle utvikle stasjoner til en utstilling på biblioteket der barnehagebarn skulle få ulike erfaringer med det samiske. Etter en ukes arbeid var utstillinga klar til å ta imot barn fra inviterte barnehager på stasjoner med fortellerstund, meditasjon, duodji, språk og historie. Parallelt med studentenes planlegging av arrangementet for barn, planla vi en markering av samisk nasjonaldag for studenter og ansatte ved lærerutdanningene.

Alle faser av prosjektet blei dokumentert gjennom feltdagbøker, notater, bilde- og videodokumentasjon fra undervisning, en Instagram-konto, fokusgruppeintervjuer med studenter og muntlige studentlogger. Deler av datamaterialet blei brukt i denne artikkelen i spesialnummeret Engageret forskning og demokrati på arbejdspladsen i tidsskriftet Forskning og forandring og presentert på konferansen Undervisningskvalitet i barnehagelærerutdanningen – FOU-konferanse 2024.

Deltakere:

  • Kristin Gregers Eriksen (Samfunnsfag)
  • Anne-Line Bjerknes (Naturfag)
  • Åse Lund (Norsk)
  • Ragnhild Laird Iversen (KRLE)

Resultater

Ekstern ressurs

Å gi rom for nye begynnelser: Demokratisering og dekolonisering gjennom arbeid med estetiske læringsprosesser og samiske perspektiver i høyere utdanning


Deltakere


Kontaktpersoner