Tverrfaglighet og flermodalitet i lærerutdanningen
Beskrivelse
Forsknings- og utviklingsarbeidet ved Universitetet i Stavanger (UiS) har foregått i forskjellige undervisningsfag og på tvers av fag under den tverrfaglige temauken, Demokrati og medborgerskap. Ved Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk (IGIS) har undervisningopplegg med estetiske læringsprosesser blitt utviklet og prøvd ut i emner i engelsk, samfunnsfag, drama og teater, og migrasjon og internasjonale relasjoner (EMMIR). Undervisningsoppleggene har inkludert tegning og identitetstekster som utforskende praksis i arbeid med identitet, privilegier, flerkulturalitet og flerspråklighet; dramatablå som refleksjonsverktøy rundt vanskelige praksiserfaringer og gruppebasert diskriminering; og bruk av kunst og kulturuttrykk for å utforske temaer omkring konflikt, urbefolkning og migrasjon. I den tverrfaglige temauken demokrati og medborgerskap deltar alle 2. års grunnskolelærerstudenter fra grunnskolelærerutdanningen 1-7 og grunnskolelærerutdanning 5-10 i fire rullerende workshops for skapende og utforskende arbeid med demokrati og medborgerskap gjennom drama og teater, dans og musikk, tegneverksted og skriveverksted.
Deltakere:
- Berit Aarrestad (Førstelektor)
- Silje Normand (Førsteamanuensis)
- Linn Normand (Førsteamanuensis)
Prosjekteiere
UiS - Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
Dembra har samarbeidet med UiS i forsknings- og utviklingsprosjekter.