Om økten
Mål
- Å styrke elevenes/deltakernes kunnskap og bevissthet om hva utenforskap og rasisme er, hvilke uttrykk det kan ha og hvordan det kan møtes. Elevene/deltakerne kan også reflektere over hvordan ulike grupper påvirkes av mikroaggresjoner og andregjøring.
Undervisningsopplegget utforsker hvordan internasjonale konflikter og globale forhold kan påvirke ulike grupper, og videre hvordan dette aktualiseres i Norge, med særlig fokus på Israel-Palestina. I denne oppgaven skal elevene/deltakerne jobbe med ulike kronikker som tar utgangspunkt i samfunnsdebatten i kjølvannet av 7. oktober 2023.
- Elevene/deltakerne skal først jobbe med begreper/ord som er sentrale i tekstene.
- Elevene/deltakerne skal videre identifisere hvilke utfordringer og perspektiver kronikkforfatterne beskriver i tekstene.
- Elevene/deltakerne skal til slutt reflektere over hvordan disse utfordringene kan løses. Hvilken rolle har vi som enkeltindivider og medborgere? Hvilket ansvar har nærmiljøet, politikere, statsledere og internasjonale aktører?
- Undervisningsopplegget kan gjennomføres samlet eller fordeles på flere økter.
Forberedelse
Dette undervisningsopplegget krever noe forarbeid. Vi anbefaler derfor at elevene/deltakerne reflekterer over begrepene under (se faktaboks). Begrepene er viktig å ha med seg i arbeidet med kronikkene. Dette punktet kan eventuelt gis som egenaktivitet/hjemmeoppgave før undervisningsøkten.
Gjennomføring
Start økten med å ta en gjennomgang av begrepene i faktaboksen. Har elevene/deltakerne noen tanker eller spørsmål om begrepene? Er enkelte av begrepene kjente eller ukjente?
- 1
Elevene/deltakerne deles inn i grupper. Hver gruppe får utdelt én tekst.
Se vedlegg under.
FilDokumentDet er ikke noe vi - Magdi
FilDokumentDet er jo helt grusomt, men - Hercz
FilDokumentReaksjonene på folkemordet i Gaza - Kronikk av Sarah Zahid
- 2
Elevene/deltakerne jobber med arbeidsarket i grupper.
FilDokumentArbeidsark - spørsmål til kronikker
- 3
Elevene/deltakerne oppsummerer i plenum.
Se forslag til refleksjonsspørsmål under.
Forslag til refleksjonsspørsmål
- Hvilke temaer og perspektiver går igjen i de ulike kronikkene? Er det noen likheter eller ulikheter?
- Hvilket budskap tror dere kronikkforfatterne forsøker å formidle med tittelene?
- Hvem tror dere kronikkforfatterne henvender seg til?
Avslutt økten med å trekke inn begrepene fra faktaboksen over. Tips til refleksjonsspørsmål: Hvordan kan begrepene knyttes til artiklene?