Hopp til hovedinnhold
UndervisningsressurserUndervisningsopplegg
Utenforskap og andregjøring
Undervisningsøkt

Utenforskap og andregjøring

Om økten

Mål

  • Å styrke elevenes/deltakernes kunnskap og bevissthet om hva utenforskap og rasisme er, hvilke uttrykk det kan ha og hvordan det kan møtes. Elevene/deltakerne kan også reflektere over hvordan ulike grupper påvirkes av mikroaggresjoner og andregjøring.

Undervisningsopplegget utforsker hvordan internasjonale konflikter og globale forhold kan påvirke ulike grupper, og videre hvordan dette aktualiseres i Norge, med særlig fokus på Israel-Palestina. I denne oppgaven skal elevene/deltakerne jobbe med ulike kronikker som tar utgangspunkt i samfunnsdebatten i kjølvannet av 7. oktober 2023.

  • Elevene/deltakerne skal først jobbe med begreper/ord som er sentrale i tekstene.
  • Elevene/deltakerne skal videre identifisere hvilke utfordringer og perspektiver kronikkforfatterne beskriver i tekstene.
  • Elevene/deltakerne skal til slutt reflektere over hvordan disse utfordringene kan løses. Hvilken rolle har vi som enkeltindivider og medborgere? Hvilket ansvar har nærmiljøet, politikere, statsledere og internasjonale aktører?
  • Undervisningsopplegget kan gjennomføres samlet eller fordeles på flere økter.

Forberedelse

Gjennomføring

Start økten med å ta en gjennomgang av begrepene i faktaboksen. Har elevene/deltakerne noen tanker eller spørsmål om begrepene? Er enkelte av begrepene kjente eller ukjente?

Forslag til refleksjonsspørsmål

  • Hvilke temaer og perspektiver går igjen i de ulike kronikkene? Er det noen likheter eller ulikheter?
  • Hvilket budskap tror dere kronikkforfatterne forsøker å formidle med tittelene?
  • Hvem tror dere kronikkforfatterne henvender seg til?

Avslutt økten med å trekke inn begrepene fra faktaboksen over. Tips til refleksjonsspørsmål: Hvordan kan begrepene knyttes til artiklene?