Kunnskap og kritisk tenkning
Kunnskap kan bidra til å gjenkjenne fordommer og avkle generaliseringer. Det er likevel ikke slik at mer kunnskap automatisk gir mindre fordommer. Noen former for kunnskap kan tvert imot bidra til å opprettholde urettferdighet. Derfor er også kritisk tenkning vesentlig for forebygging av fordommer.
I skolens læreplaner knyttes kritisk tenkning blant annet til nysgjerrighet og vitenskapelig tenkemåte. Elevene skal kunne stille spørsmål ved det etablerte, og også se at deres egne erkjennelser kan være ufullstendige. Evnen til å tvile og stille spørsmål gir vern mot svart-hvitt-tenkning og fastlåste forestillinger om andre.
Gjennom å gi elevene kunnskap og styrke evnen til refleksjon kan alle skolens fag bidra i arbeidet med forebygging av fordommer.
Kunnskap og kritisk tenkning er blant annet viktig i møte med konspirasjonsteorier. Dette er forestillinger om at noen i hemmelighet har gått sammen for å gjennomføre noe som rammer andre.
Under dette temaet finner du mer informasjon om kunnskap og kritisk tenkning. Dessuten finner du en rekke aktiviteter og undervisningsopplegg som styrker elevenes refleksjon, slik som filosofiske samtaler og begrepsøvelse.