Konspirasjonsteorier i norsk, naturfag og samfunnsfag
Beskrivelse
Den tverrfaglig sammensatte gruppa har utarbeidet opplegg for arbeid med konspirasjonsteorier i norsk, naturfag og samfunnsfag (og KRLE). I norsk er det utviklet opplegg både knyttet til skjønnlitteratur/fiksjon (om superskurker) og sakprosa/sakpregede tekster (kritisk tenkning). I naturfag er det utviklet opplegg knyttet til argumentasjon om klimaspørsmål, mens det i samfunnsfag (og KRLE) er utviklet opplegg knyttet til 22. juli og vitneberetninger. Oppleggene er dels prøvd ut med lærerstudenter og dels tilbudt lærerstudenter i tilknytning til praksis på videregående.
Arbeidsgruppa jobber også med å utvikle en oversikt over kompetanser med relevans for undervisning om konspirasjonsteorier knyttet til tre felt:
- Evne til å identifisere konspirasjonstenkning – konspirasjonsteorier, antydede konspirasjoner/ konspirasjonssnakk
- Evne til å snakke konstruktivt med de som er interessert i, nysgjerrige på og/eller helt fanget i konspirasjons-univers
- Evne til å se virkninger av konspirasjonsteorier i det store bildet: betydningen av konspirasjonsteorier på samfunnsnivå
Prosjektdeltakere har også bidratt til en bok om konspirasjonsteorier i skolen med forslag til undervisningsopplegg. Redaktør for boken er Asbjørn Dyrendal.
Deltakere:
- Camilla Stabel Jørgensen
- Yvonne Albrigtsen
- Ivar Sørensen
- Unni Eikeseth
- Lars Busterud
Deltakere
NTNU - Institutt for lærerutdanning
Dembra har samarbeidet med NTNU i forsknings- og utviklingsprosjekter.