Konspirasjonsteorier i videregående skole
Beskrivelse
Opplegget vårt om konspirasjonsteorier og -tenkning har følgende mål der elevene skal:
- Ha kjennskap til hva konspirasjonsteorier og konspirasjonstenkning er.
- Kjenne til de tre typene av konspirasjonsteorier.
- Være kjent med hvordan konspirasjonsteorier og konspirasjonstenkning kan være en trussel for demokratiet.
- Vite noe om hvordan man kan kjenne igjen en konspirasjonsteori.
Opplegget er tredelt og er tilpasset videregående opplæring, både yrkesfaglig og studieforberedende retning på Vg1, Vg2 og Vg3.
Den første delen består av en PowerPoint-presentasjon med en innføring i konspirasjonsteorier og -tenkning. Fagstoffet er valgt ut med utgangspunkt i følgende kilder:
- Dyrendal, A. & Emberland, T. (2019). hva er KONSPIRASJONSTEORIER. Universitetsforlaget
- Dyrendal, A. (2021, 8. november). Konspirasjonsteori. I Store norske leksikon.
Del to tar utgangspunkt i en rekke ulike kilder om konspirasjonsteorier. Utvalget består av alt fra videoer til avisutklipp fra ulike land og tidsperioder. Tanken er at lærere selv kan velge hvilke kilder som passer til sine elever og deres nivå.
I den siste delen skal elevene lage et digitalt produkt der de tar utgangspunkt i kildene fra del to og teoridelen. I denne delen får elevene brukt det de har lært for å vise refleksjon og kompetanse.
Opplegget har blitt utprøvd i åtte forskjellige klasser fordelt på flere av skolens utdanningsprogrammer. Vi har også innhentet elevers og læreres tilbakemeldinger som vi skal bruke for å videreutvikle opplegget.
Deltakere:
- Maren Sletner Løken
- Jan Roger Banken
- Lars Madland Johansson
- Helene Molander Lunde
Deltakere
Mysen videregående skole
Dembra LU har samarbeidet med Mysen vgs. i forsknings- og utviklingsprosjekter.