Snarveier
Om aktiviteten
Mål
- Ha dybdekunnskap om en konspirasjonsteori og hvordan den er bygget opp.
- Ha kjennskap til hva konspirasjonsteorier og konspirasjonstenkning er.
- Kjenne til de tre typene av konspirasjonsteorier.
I denne aktiviteten skal gruppa velge seg konspirasjonsteorier som de skal analysere og presentere for resten av klassen. Kan gjennomføres individuelt, i par eller i grupper.
Gjennomføring
- 1
Velg en konspirasjonsteori
1. Velg en konspirasjonsteori
- Klassen din kan jobbe i grupper, par eller individuelt.
- Enten må du gjøre et utvalg og så får elevene/studentene velge ut ifra disse, eller så får de velge fritt
- Viktig å være oppmerksom på at konspirasjonsteorier ofte inneholder syndebukker og "oss/dem"-tenkning. Vær oppmerksom på hvilke elever/studenter som kan havne i utsatte posisjoner.
- 2
Presentere konspirasjonsteori
2. Presentere konspirasjonsteori
Gruppene lager et multimodalt sluttprodukt (podkast, film, presentasjon, etc.) hvor de presenterer sine konspirasjonsteorier. Forslag til oppgaveformulering nedenfor, som også finnes vedlagt som arbeidsark:
- Presenter kort konspirasjonsteorien dere valgte.
- Hva er utgangspunktet for konspirasjonsteorien?
- Eksempelvis historisk hendelse, strukturer i samfunnet (frykt, urettferdighet, ulik fordeling, utenforskap), politikk m.m.
- Hvilke trekk gjør dette til en konspirasjonsteori? Hvilke byggesteiner består den av?
- Hvilken type konspirasjonsteori vil dere si dette er?
- Hvilke konspiratoriske tanker består teorien av?
- Finnes det alternative versjoner av konspirasjonsteorien?
- Hvordan kan man møte disse tankene med gode argumenter som avdekker konspirasjonens feil og mangler?
Som hjelp i dette arbeidet anbefaler vi å dele ut støttekortene som kan brukes som analyseverktøy. Støttekortene inneholder fire komponenter:
- Type konspirasjonsteori (hendelses-, system, og super-konspirasjonsteori)
- Byggesteiner (Sammensvergelse, elite, syndebukk, mistillit)
- Konspirasjonstenkningskort (Dette er ikke tilfeldig, dette er ikke hva det utgir seg for å være, her er det skjulte sammenhenger)
- Andre begreper (maktkritikk, propaganda, falske nyheter, konspirasjonssnakk)
FilDokumentAnalyser en konspirasjonsteori - arbeidsark
FilDokumentStøttekort til opplegg om konspirasjonsteorier (4 typer)
- 3
Oppsummering - klasseromsdialog
3. Oppsummering - klasseromsdialog
Snakk sammen i klassen om konspirasjonsteoriene som er blitt presentert og hvordan de kan påvirke samfunnet vi lever i.
- Tenker dere at mange tror på noen av konspirasjonsteoriene vi har presentert for hverandre i dag?
- Ville samfunnet vårt blitt annerledes om mange tror på disse konspirasjonsteoriene? På hvilke måter og for hvem?
- Hva tror dere kan gjøre at en person begynner å tro på en konspirasjonsteori?
- Hva tror dere kan gjøre at en person blir mer kritisk til en konspirasjonsteori?