Hopp til hovedinnhold
Undervisningsressurser Undervisningsopplegg
Analyser en konspirasjonsteori
Aktivitet

Analyser en konspirasjonsteori

Om aktiviteten

Mål

  • Ha dybdekunnskap om en konspirasjonsteori og hvordan den er bygget opp.
  • Ha kjennskap til hva konspirasjonsteorier og konspirasjonstenkning er.
  • Kjenne til de tre typene av konspirasjonsteorier.

I denne aktiviteten skal gruppa velge seg konspirasjonsteorier som de skal analysere og presentere for resten av klassen. Kan gjennomføres individuelt, i par eller i grupper.

Gjennomføring

  • 1

    Velg en konspirasjonsteori

    • Klassen din kan jobbe i grupper, par eller individuelt.
    • Enten må du gjøre et utvalg og så får elevene/studentene velge ut ifra disse, eller så får de velge fritt
      • Viktig å være oppmerksom på at konspirasjonsteorier ofte inneholder syndebukker og "oss/dem"-tenkning. Vær oppmerksom på hvilke elever/studenter som kan havne i utsatte posisjoner.
  • 2

    Presentere konspirasjonsteori

    Gruppene lager et multimodalt sluttprodukt (podkast, film, presentasjon, etc.) hvor de presenterer sine konspirasjonsteorier. Forslag til oppgaveformulering nedenfor, som også finnes vedlagt som arbeidsark:

    • Presenter kort konspirasjonsteorien dere valgte.
    • Hva er utgangspunktet for konspirasjonsteorien?
      • Eksempelvis historisk hendelse, strukturer i samfunnet (frykt, urettferdighet, ulik fordeling, utenforskap), politikk m.m.
    • Hvilke trekk gjør dette til en konspirasjonsteori? Hvilke byggesteiner består den av?
    • Hvilken type konspirasjonsteori vil dere si dette er?
    • Hvilke konspiratoriske tanker består teorien av?
    • Finnes det alternative versjoner av konspirasjonsteorien?
    • Hvordan kan man møte disse tankene med gode argumenter som avdekker konspirasjonens feil og mangler?

    Som hjelp i dette arbeidet anbefaler vi å dele ut støttekortene som kan brukes som analyseverktøy. Støttekortene inneholder fire komponenter:

    • Type konspirasjonsteori (hendelses-, system, og super-konspirasjonsteori)
    • Byggesteiner (Sammensvergelse, elite, syndebukk, mistillit)
    • Konspirasjonstenkningskort (Dette er ikke tilfeldig, dette er ikke hva det utgir seg for å være, her er det skjulte sammenhenger)
    • Andre begreper (maktkritikk, propaganda, falske nyheter, konspirasjonssnakk)
    FilDokument

    Analyser en konspirasjonsteori - arbeidsark

    FilDokument

    Støttekort til opplegg om konspirasjonsteorier (4 typer)

  • 3

    Oppsummering - klasseromsdialog

    Snakk sammen i klassen om konspirasjonsteoriene som er blitt presentert og hvordan de kan påvirke samfunnet vi lever i.

  • Tenker dere at mange tror på noen av konspirasjonsteoriene vi har presentert for hverandre i dag?
  • Ville samfunnet vårt blitt annerledes om mange tror på disse konspirasjonsteoriene? På hvilke måter og for hvem?
  • Hva tror dere kan gjøre at en person begynner å tro på en konspirasjonsteori?
  • Hva tror dere kan gjøre at en person blir mer kritisk til en konspirasjonsteori?

Videre arbeid

Relevante ressurser

Undervisningsopplegg om samme tema

Artikler om samme tema

Ressurser om samme tema