Hopp til hovedinnhold
Forskning og utvikling (FoU)
Utvikling av kompetanse og undervisningsressurser om samiske tema i lærerutdanningen
Forskning og utviklingSatsing

Utvikling av kompetanse og undervisningsressurser om samiske tema i lærerutdanningen

Beskrivelse

Dette er en videreføring av Dembras påbegynte oppfølging av Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport

Sannhets- og forsoningskommisjonen overleverte sin rapport til Stortinget 1. juni 2023, hvor fornorskningspolitikkens konsekvenser og urett ble dokumentert. Rapporten, som kartlegger situasjonen for samer, norskfinner og kvener fra år 900 til 2010, konkluderer med at skolen var statens viktigste redskap i fornorskningspolitikken. Dembra ønsker å bidra til å følge opp kommisjonens anbefalinger, med et spesielt fokus på lærerutdanningens nøkkelrolle i å gi fremtidige lærere et solid kunnskapsgrunnlag for å undervise om samiske temaer og møte ettervirkningene av fornorskningspolitikken. I tråd med dette formålet har vi startet opp et arbeid som omfatter tre deler. De to første består i at vi sammen med UiT har utviklet en rapport om hva som undervises om samiske temaer i norskspråklig lærerutdanning, og sammen med USN reviderer vi refleksjonsverktøyet vårt om samiske perspektiver i lærerutdanningen. Den siste delen er denne FoU-satsingen som det står mer om nedenfor.

Som et tredje ledd i Dembras arbeid med å følge opp Sannhets og forsoningskommisjonens rapport, så lyste Dembra ved HL-senteret ut midler våren 2025 til forsknings- og utviklingsprosjekter (FoU-prosjekter) som skal gi kompetanseheving og utvikle ressurser om samiske tema i lærerutdanningen.

En sentral del i denne FoU-satsingen, er deltakelse i erfaringsdeling og nettverksbygging. Det vil bli arrangert tre verksted og to digitale møtepunkt for deltakere i FoU-satsingen. Disse sesjonene vil gi en unik anledning til å dele erfaringer og utvikle sterke nettverk med kolleger fra andre institusjoner. Dembra ved HL-senteret og Falstadsenteret samarbeider om gjennomføringen av denne FoU-satsingen.

Dembras FoU-satsing består av to hovedfaser

Fase 1 innebærer at deltakende institusjonene gjennomfører kompetanseutvikling og refleksjonsarbeid. Hvert FoU-prosjekt lager en plan for hvordan dette skal gjøres. USN og Dembra har utviklet et refleksjonsverktøy for arbeid med samiske perspektiver i lærerutdanningen som deltakerne skal benytte seg av som en del av prosessen.

Fase 2 vil bygge på fase 1. Her skal deltakerne utvikle, gjennomføre og evaluere egne undervisningsopplegg om samiske tema.

Deltakere

9 FoU-prosjekter vil utgjøre deltakerne i satsingen. Mer informasjon om deres FoU-prosjekter vil komme etter hvert.

  • Norges musikkhøgskole
  • Dronning Mauds Minne høgskole
  • Norges idrettshøgskole
  • NTNU (Naturfagsseksjonen)
  • UiA - GLU
  • UiT - Lektor 8-13
  • UiT - GLU
  • Nord - GLU
  • Nord - BLU

Samarbeidspartnere


Kontaktpersoner

Portrettbilde av Claudia Lenz.

Claudia Lenz

Leder Dembra for lærerutdanningen Øst

Claudia er leder av Dembra for lærerutdanningen, forsker ved HL-senteret og professor ved MF vitenskapelig høyskole.