
Claudia Lenz
Claudia er leder av Dembra for lærerutdanningen, forsker ved HL-senteret og professor ved MF vitenskapelig høyskole.
Sannhets- og forsoningskommisjonen overleverte sin rapport til Stortinget 1. juni 2023, hvor fornorskningspolitikkens konsekvenser og urett ble dokumentert. Rapporten, som kartlegger situasjonen for samer, norskfinner og kvener fra år 900 til 2010, konkluderer med at skolen var statens viktigste redskap i fornorskningspolitikken. Dembra ønsker å bidra til å følge opp kommisjonens anbefalinger, med et spesielt fokus på lærerutdanningens nøkkelrolle i å gi fremtidige lærere et solid kunnskapsgrunnlag for å undervise om samiske temaer og møte ettervirkningene av fornorskningspolitikken. I tråd med dette formålet har vi startet opp et arbeid som omfatter tre deler. De to første består i at vi sammen med UiT har utviklet en rapport om hva som undervises om samiske temaer i norskspråklig lærerutdanning, og sammen med USN reviderer vi refleksjonsverktøyet vårt om samiske perspektiver i lærerutdanningen. Den siste delen er denne FoU-satsingen som det står mer om nedenfor.
Som et tredje ledd i Dembras arbeid med å følge opp Sannhets og forsoningskommisjonens rapport, så utlyser Dembra ved HL-senteret nå midler til forsknings- og utviklingsprosjekter (FoU-prosjekter) som skal gi kompetanseheving og utvikle ressurser om samiske tema i lærerutdanningen. Midlene som nå lyses ut er ikke en fullfinansiering av et FoU-prosjekt, men vil være en støtte til gjennomføringen. Deltakelse i FoU-satsingen forutsetter at deltakere også bruker egen undervisnings- og/eller forskningstid.
En sentral del i denne FoU-satsingen, er deltakelse i erfaringsdeling og nettverksbygging. Det vil bli arrangert tre verksted og to digitale møtepunkt hvor samtlige deltakere i FoU-satsingen skal delta. Disse sesjonene vil gi en unik anledning til å dele erfaringer og utvikle sterke nettverk med kolleger fra andre institusjoner. Dembra ved HL-senteret og Falstadsenteret samarbeider om gjennomføringen av denne FoU-satsingen.
Fase 1 innebærer at deltakende institusjonene gjennomfører kompetanseutvikling og refleksjonsarbeid. Hvert FoU-prosjekt lager en plan for hvordan dette skal gjøres. USN og Dembra har utviklet et refleksjonsverktøy for arbeid med samiske perspektiver i lærerutdanningen som deltakerne skal benytte seg av som en del av prosessen.
Fase 2 vil bygge på fase 1. Her skal deltakerne utvikle, gjennomføre og evaluere egne undervisningsopplegg om samiske tema.
Søknad og eventuelle spørsmål om utlysningen sendes til leder av Dembra for lærerutdanningen Claudia Lenz <Claudia.Lenz@hlsenteret.no>.
HL-senteret er et forsknings-, dokumentasjons- og formidlingssenter med fokus på Holocaust og andre folkemord, og på minoriteters vilkår i moderne samfunn. Senteret, som ligger på Bygdøy utenfor Oslo sentrum, arbeider forskningsbasert med blant annet temaene antisemittisme og rasisme, overfor både elever, studenter og lærere. Utvikling av undervisningsmateriell og kursing av lærere står sentralt. Senteret tar hvert år imot mer enn 8000 elever på ulike besøksopplegg.
Falstadsenteret er en tidligere fangeleir fra andre verdenskrig. Leiren fungerte som arbeidsleir, transittleir og dødsleir. I dag er Falstadsenteret museum, minnested og ett av sju freds- og menneskerettighetssenter i Norge. Hvert år besøker omkring 7000 elever og studenter fra hele Trøndelag senteret for å lære om fangehistorie knyttet til andre verdenskrig, menneskerettigheter og demokrati.
Claudia er leder av Dembra for lærerutdanningen, forsker ved HL-senteret og professor ved MF vitenskapelig høyskole.
Peder er koordinator for Dembra lærerutdanning og ansatt ved HL-senteret.
Ina er Dembra-veileder og koordinator i Midt-Norge og pedagog ved Falstadsenteret.