Samiske temaer i norskspråklig lærerutdanning
Rapporten bygger på en spørreundersøkelse om hvordan det jobbes med samiske temaer i lærerutdanningen. Rapporten viser at det finnes gode eksempler på undervisning om samiske temaer i alle undervisningsfag. Imidlertid er samiske temaer ofte lite forankret i studiene, og undervisningen avhengig av aktive enkeltpersoner og fagmiljøer. Rapporten kommer med anbefalinger om kompetanseheving, nettverksbygging, samt systematisk og langsiktig forankring av undervisning om samiske temaer på institusjonsnivå.
Sammendrag
Denne rapporten bygger på en spørreundersøkelse med 32 respondenter, som fikk spørsmål om å beskrive hvordan de jobbet med samiske temaer i lærerutdanningen.
Rapporten viser at det finnes gode eksempler på undervisning om samiske temaer i alle undervisningsfag. Imidlertid blir ikke samiske temaer alltid eksplisitt nevnt i emnebeskrivelser, og dermed blir det avhengig av fagmiljøet eller den enkelte lærerutdanner i hvor stor grad samiske perspektiver integreres i et emne.
Rapporten kommer med anbefalinger om større satsing på kompetanseheving og erfaringsdeling om arbeidet med samiske temaer blant lærerutdannere, samt på et mer systematisk arbeid med implementering av nasjonale rammeplaner for lærerutdanningene slik at samiske temaer blir integrert på alle nivå i institusjonene. Det anbefales også at det gjøres større empiriske kartlegginger av undervisning om samiske temaer i hele utdanningsløpet.
Undervisningsopplegg om samme tema
- Undervisningsøkt40 - 60 min
Begrepsøvelse: Urfolk og nasjonale minoriteter
Urfolk og nasjonale minoriteter - Undervisningsøkt30 - 90 min
Demokratiradar – hvordan jobbe med demokrati i skolen?
Demokrati, medborgerskap og myndiggjøringPedagogikk og didaktikk - Undervisningsøkt120 - 180 min
Nussir-saken
Kunnskap og kritisk tenkningUrfolk og nasjonale minoriteterDemokrati, medborgerskap og myndiggjøring