I denne øvelsen skal elevene jobbe sammen to og to.
Skriv ut arbeidsark til alle parene. For elever på barneskolen kan påstandene tilpasses.
I denne økten får elvene reflektere over ulike forståelser av hva det vil si å være norsk. Øvelsen kan med noen tilpasninger passe brukes på mellomtrinnet. Vær oppmerksom på å ivareta elever som kan føle seg direkte berørt av diskusjonene i denne øvelsen.
I denne øvelsen skal elevene jobbe sammen to og to.
Skriv ut arbeidsark til alle parene. For elever på barneskolen kan påstandene tilpasses.
I denne øvelsen skal elevene jobbe sammen to og to.
Del ut arbeidsarket, og gi elevene i oppgave å diskutere de enkelte utsagn og prøve å bli enige om et felles svar. Par som ikke blir enige, kan krysse av for hvert sitt alternativ når begge har argumentert for sitt syn.
Gjennomgå påstandene i plenum. Be elevene om å begrunne hvorfor de har valgt de enkelte svarene, og diskuter uenigheter i gruppa.
For elever på mellomtrinnet kan påstander som ikke passer velges bort. Tilføy aktuelle påstander etter ønske.
Snakk med elevene om at det finnes ulike forståelser av hva det vil si å være norsk, og at dette spørsmålet ikke nødvendigvis har noen fasit. Få gjerne frem synspunkter på hvem som skal få definere hva det vil si å være norsk. Drøft også hvordan begreper som “norsk” eller “utlending” og «innvandrer» kan oppleves inkluderende eller ekskluderende for ulike mennesker i samfunnet vårt.