Pedagogikk og didaktikk
Hvordan kan skolen forebygge fordommer og rasisme? Hvordan undervise om disse temaene? Og hvordan håndtere fordomsfulle og ekstreme holdninger i klasserommet?
Dembras grunntanke er å forebygge ved å bygge. Fordommer fyller grunnleggende menneskelige behov knyttet til tilhørighet, forståelse og innflytelse over eget liv. Forebygging handler om å fylle disse behovene med positive alternativer til fordommene, altså bygge gode fellesskap og gi barn og unge redskaper til å forstå verden og til å ha en rolle i samfunnet.
I dette arbeidet kan alle fag bidra. Her kan du finne fagdidaktiske refleksjoner og tips fra ulike fag, blant annet kroppsøving, matematikk og engelsk.
Det finnes mange ulike innganger til en inkluderende pedagogikk, slik som kunnskap om mangfold, dialog og perspektivtaking. Inkluderende pedagogikk kan kritiseres for manglende blikk for samfunnsstrukturer som skaper utenforskap. Ulike former for utfordrende pedagogikk søker nettopp å endre strukturer og maktforhold. Eksempler på dette er kritisk tenkning, normkritikk og dekolonial pedagogikk.
Under dette temaet finner du alt fra konkrete tips til pedagogisk og didaktisk teori. I tillegg finner du aktiviteter og undervisningsopplegg som vektlegger pedagogiske og didaktiske perspektiver.