Snarveier
Om økten
Mål
- Å gi faglig ballast for å håndtere og ta opp hverdagsrasisme i klasserommet og i lærerkollegiet, ved å prøve ut egne synspunkter i en trygg kontekst og diskutere hvordan ulike utsagn kan oppfattes.
Dette opplegget utforsker undervisning om rasisme som tema i klasserommet, og da spesifikt den mer usynlige formen hverdagsrasisme. Her åpnes det for å reflektere rundt lærerrollen, erfaringsgrunnlag , og også få kompetanseheving tilknyttet tema.
Forberedelse
Se gjennom YouTube-videoen «Alexa Døving om hverdagsrasisme» (ca. 45 min, spill av fra 11:20.) og avgjør om den skal brukes som innledning til økten, eller om du heller vil bruke (utdrag fra) PowerPoint-presentasjonen og kommentere selv.
Se gjennom undervisningsopplegget Hverdagsrasisme? for grunnopplæringen, og vurder om du vil bruke elevarket derfra som et konkret eksempel for deltakerne.
Gjennomføring
Innledning (30-45 min.)
Vis videoen «Alexa Døving om hverdagsrasisme» (ca. 45 min), eller bruk Døvings PowerPoint-presentasjon med egne kommentarer. Presentasjonen finnes nedenfor som nedlastbar pdf-fil.
Diskusjonsspørsmål (20-30 min.)
La deltakerne dele seg i mindre grupper og be dem diskutere ett eller flere av temaene på arket « «Begrepsoppgave: Hverdagsrasisme – Spørsmål til gruppearbeid»:
– Om begrepet hverdagsrasisme
– Om godt synlig, kontra lite synlig, rasisme
– Smal kontra bred bruk av rasismebegrepet
Eventuelt: Praktisk øvelse/elevark (30-45 min.)
Hvis du vil bruke elevarket fra opplegget «Hverdagsrasisme?»: La deltakerne dele seg i grupper på 5 til 7 og del ut en liten bunke lapper klippet fra elevarket.
Avsluttende refleksjon (20-30 min.)
Distribuer refleksjonsspørsmålene nedenfor, eller andre spørsmål som du mener egner seg i en oppsummering.
Refleksjonsspørsmål
- Hva innebærer en innsikt i hverdagsrasistiske erfaringer for lærerens møte med elever, kolleger og foreldre?
- Døving peker på at hverdagsrasismen også bidrar til å reprodusere privilegier. Hva innebærer en bevissthet om egne privilegier for lærernes virksomhet?
Hvilken profesjonskompetanse trenger lærere for å fange opp og motarbeide hverdagsrasisme i skolen? Hvordan kan den utvikles?
Relevant litteratur:
Philomena Essed: Understanding Everyday Racism (1991)