Rasisme og andre konkrete utfordringer
Rasisme og antisemittisme har lange historiske røtter. Kjennskap både til historien og til aktuelle forestillinger er viktig for å gjenkjenne og forstå disse fenomenene. Dette gjelder også andre former for gruppefiendtlighet, slik som muslimfiendtlighet, sexisme, fordommer mot LHBT+-personer og mot funksjonshemmede.
Noen forbinder rasisme med svært negative holdninger som dem vi finner hos nynazister. Mange som utsettes for rasisme, knytter dette i større grad til dagligdagse hendelser som signaliserer at de oppfattes som annerledes, det vil si hverdagsrasisme. Oppmerksomhet på slike mekanismer er viktig for at skolen skal kunne fange opp elevers opplevelse av utenforskap.
På disse sidene finner du informasjon om ulike konkrete former for fordommer og gruppefiendtlighet. Du kan også lese om ulike pedagogiske tilnærminger til å arbeide med disse fenomenene. Vi skiller mellom to typer tilnærminger: inkluderende pedagogikk har som mål at minoriteter skal føle seg inkludert i fellesskapet. Utfordrende pedagogikk utfordrer hvorvidt skolen og samfunnet er like rettferdig for alle uavhengig av bakgrunn.