Om aktiviteten
Mål
- Refleksjon rundt hvordan det vi sier påvirker andre, både positivt og negativt.
I denne øvelsen skal elevene diskutere hva som kan være lurt å si i ulike situasjoner der ordene de velger betyr noe for andres ve og vel.
Forberedelse
Forbered arbeidsark til elevene. Elevene skal jobbe i par eller små grupper.
Arbeidsark til "Lurt å si? Ord som påvirker andre".
Arbeidsark til "lurt å si? - Lurt å si? Språk som påvirker andre."
Les gjerne Sokrates’ tre siler på forhånd.
Sokrates' tre siler
Gjennomføring
- 1
Innledende samtale i plenum
1. Innledende samtale i plenum
Innled med en plenumssamtale om språkets påvirkningskraft:
- Hvordan kan det vi sier påvirke andre?
- Hva kan andre si som gjør at du føler deg bra?
- Hva kan andre si som gjør deg sint eller trist?
- Har du sagt noe som har gjort andre glad? Hvordan følte du deg da?
- Har du sagt noe som har gjort andre lei seg eller sinte? Hvordan følte du deg da? Kunne du ha sagt det på en annen måte?
- 2
Elevene skal så jobbe med situasjonene på arbeidsarket i par eller små grupper.
2. Elevene skal så jobbe med situasjonene på arbeidsarket i par eller små grupper.
Be dem foreslå ulike måter å formulere seg på i de forskjellige situasjonene og diskutere hvordan de vil kunne påvirke mottakeren. For de yngste elevene kan situasjonene leses opp av lærer, og elevene kan diskutere og komme med forslag i plenum.
FilDokumentArbeidsark til "lurt å si? - Lurt å si? Språk som påvirker andre."
- 3
Gjennomgå noen av gruppenes svar i plenum.
3. Gjennomgå noen av gruppenes svar i plenum.
La dem forklare hvordan de tenker ordene de ville brukt eller valgt bort kan påvirke mottakeren. La dem gjerne spille ut noen av situasjonene som rollespill, for å prøve ut hvordan ordene kan påvirke.
Avsluttende refleksjon:
- Var det noen av situasjonene det var vanskelig å vite hva som er lurt å si?
- Hvordan kan man vite hvordan det man vil si kan påvirke andre?
- Er det noen ganger det er nødvendig å si noe selv om man vet det kan gjøre andre sint eller lei seg? Hva bør man tenke på da?