Rom for dialog - demokratisk danning gjennom filosofiske samtaler i klasserommet
I filosofiske samtaler gjøres klassen om til et undersøkende fellesskap, og elevene utforsker sammen etiske, eksistensielle eller samfunnsaktuelle spørsmål med relevans for deres eget liv. Artikkelen peker på muligheter og utfordringer ved å legge til rette for slike samtaler i skolen og viser hvordan arbeidet med å utvikle et åpent og dialogisk fellesskap i en kontekst av mangfold kan knyttes til et begrep om demokratisk danning. Forfatter: Ingun Steen Andersen Denne artikkelen er en del av Dembra publikasjon nr. 3.
Last ned (PDF - 318.42 KB)Undervisningsopplegg om samme tema
- Aktivitet10 - 40 min
Kontroversielle temaer i skolen - tre undervisningsprinsipper
Demokrati, medborgerskap og myndiggjøringKunnskap og kritisk tenkningPedagogikk og didaktikk - Undervisningsøkt45 - 60 min
Filosofisk samtale: Hva er ytringsfrihet?
Demokrati, medborgerskap og myndiggjøringKunnskap og kritisk tenkning - Undervisningsøkt45 - 120 min
Min stemme: Hvordan bruker jeg den?
Demokrati, medborgerskap og myndiggjøringKunnskap og kritisk tenkning