Konspirasjonsteorier og kritisk tenkning
Beskrivelse
Hva kjennetegner konspirasjonsteorier, hvordan er de bygget opp og hvordan kan vi stille spørsmål til konspirasjonsteorier i hverdagen? Gjennom et variert undervisningsopplegg skal elevene få en bedre forståelse av hva konspirasjonsteorier er, og hvordan tro på konspirasjonsteorier kan være motivert av maktkritikk samtidig som konspirasjonsteorier kan hindre kritisk, demokratisk tenkning.
Undervisningsopplegget er utformet av religions- og historie-didaktikere fra UiB, Raftostiftelsen og lærere ved Nordahl Grieg videregående skole. Sammen har partnerne utviklet og prøvd ut i undervisning både i videregående skole og i lektorutdanningen. Opplegget har deretter blitt evaluert og justert. En del av prosjektet har også vært å utvikle undervisningsmateriell som er prøvd ut med elever og studenter. Deltakerne har også besvart en digital spørreundersøkelse i etterkant av undervisningen. Svarene har vært brukt i evaluering og justering av undervisningsforløpet. Deler av undervisningsopplegget er kjent fra før, men et viktig formål med prosjektet har vært å gjennomføre en systematisk utprøving av ulike tilnærminger og metoder.
Materiellet består av presentasjoner, gruppearbeid, kilder, huske-kort og «byggesteiner», opplegg til sokratisk samtale, og en linje der elevene skal vurdere hvorvidt en konspirasjonsteori er farlig eller ei. Målgrupper er elever i videregående skole og lærerstudenter. Opplegget kan brukes i flere fag og åpner for tverrfaglig samarbeid. Materiellet finnes både på norsk og engelsk.
Deltakere:
- Marie von der Lippe (UiB)
- Christian Sæle (UiB)
- Pål Steiner (UiB)
- Solveig Moldrheim (Rafto)
- Shayan Hussein (Rafto)
- Birger Berge (Rafto)
- Leonardo Faba (Rafto)
- Merethe Winsent Foer (NGV)
- Ingvild Aarbakke (NGV)
- Markus Lilleskare (NGV)
Resultater
Konspirasjonsteorier - Lag din egen konspirasjonsteori
Er konspirasjonsteorier farlige?
Refleksjonsøvelse om konspirasjonsteorier og tillit
Prosjekteiere
UiB - Det humanistiske fakultet
Dembra har samarbeidet med UiB i forsknings- og utviklingsprosjekter.
Nordahl Grieg videregående skole
Dembra LU har samarbeidet med Nordahl Grieg vgs. i forsknings- og utviklingsprosjekter.
Raftostiftelsen
Raftostiftelsen er en ideell, politisk uavhengig organisasjon som arbeider for menneskerettigheter. Stiftelsens kjerneaktiviteter er årlig utdeling av Raftoprisen, oppfølgingsprosjekter knyttet til Raftoprismottakere og undervisning i demokrati og menneskerettigheter. Raftoprisen tildeles personer og organisasjoner som står i frontlinjen i kampen for menneskerettigheter og demokrati. Stiftelsen ble etablert i 1986 for å minnes professor Thorolf Raftos arbeid for menneskerettigheter.
Kontaktpersoner
Solveig Moldrheim
Solveig er Dembra-veileder i vest og undervisningsleder i Rafto-stiftelsen.