Hopp til hovedinnhold
Undervisningsressurser Undervisningsopplegg
Refleksjonsøvelse om konspirasjonsteorier og tillit
Aktivitet

Refleksjonsøvelse om konspirasjonsteorier og tillit

Om aktiviteten

Mål

  • Identifisere og analysere konspirasjonsteorier og vurdere om de utgjør en trussel mot demokratiet.

Denne aktiviteten er en refleksjonsøvelse om hvordan konspirasjonsteorier påvirker tillit i samfunnet og motsatt. Opplegget inneholder refleksjonsspørsmål og forslag til gjennomføring av samtalen.

Forberedelse

  • Det kan være lurt å varme opp med en kort aktivitet hvor gruppa øver seg på å si noe foran resten. Et eksempel kan være Øde øy fra Norges speiderforbund.
  • Før samtalen starter, bør dere bli enige om hvilke regler som gjelder for samtalen. Under følger forslag til kjøreregler, men det er viktig å snakke sammen om hva dette innebærer før samtalen starter.

Forslag til kjøreregler

- Lytt uten å avbryte

- Del med utgangspunkt i deg selv

- Still spørsmål i stedet for å argumentere imot

- Bruk åpent og inkluderende kroppsspråk

- Bruk ord som alle forstår

Gjennomføring

Sirkelsamtale om tillit og konspirasjonsteorier

  • En sirkelsamtale er et konsept hvor man sitter i to sirkler, hvor noen snakker og noen lytter.
    • Sett stoler i en ring. Plasser nye stoler rygg mot rygg til stolene i sirkelen. De som sitter på stolene som vender innover skal snakke sammen. De som sitter vendt ut av sirkelen skal lytte. Det er nå en indre sirkel, som vender mot hverandre, og en ytre sirkel, som vender ut i rommet.
  • Det kan være lurt at kun 10-15 elever/studenter har sirkelsamtale samtidig. Eventuelt kan det lages to sirkelsamtaler parallelt.
  • De som sitter i den indre sirkelen skal snakke sammen, mens de i den ytre lytter. Etter en tid bytter elevene plass.
  • I sirkelsamtalen kan en variere mellom at elevene svarer etter tur og at ordet er fritt for dem som vil delta.
  • 1

    Spørsmål til første gruppe indre sirkel:

    • Hvem har du tillit til i samfunnet?
    • Hva betyr tillit for deg?
    • Hva avhenger tillit av?

    Etter at de i sirkelen har snakket rundt disse spørsmålene, så bytter gruppene plass, dvs. at gruppen som sitter i ytre sirkel bytter plass med de som har vært deltakere i samtalen til nå (i indre sirkel).

  • 2

    Spørsmål til andre gruppe indre sirkel:

    • Hva har dere tenkt om tillit mens dere har sittet og lyttet til samtalen?
    • Hva bør vi ha tillit til og stole på?
    • Hva kan ødelegge tillit i et samfunn?
  • 3

    Etter at sirkelsamtalen er ferdig, bør deltakerne i en metasamtale reflektere over følgende

    • Hvorfor har vi hatt denne samtalen?
    • Hvordan fungerte samtalen?
    • Hva har du lært?
    • Nå har vi snakket om tillit og mistillit. Hvordan kan mistillit bidra til at flere tror på konspirasjonsteorier?
    • Hva tenker du er det beste vi kan gjøre for å skape tillit i samfunnet vårt?

Videre arbeid

Relevante ressurser

Undervisningsopplegg om samme tema

Artikler om samme tema

Ressurser om samme tema