Hopp til hovedinnhold
Undervisningsressurser Undervisningsopplegg
Er konspirasjonsteorier farlige?
Aktivitet

Er konspirasjonsteorier farlige?

Om aktiviteten

Mål

  • Utvikle kunnskap om hva som kjennetegner konspirasjonsteorier, hvordan de er bygget opp, og hvordan man kan stille kritiske spørsmål til slike teorier i hverdagen.
  • Få innsikt i hvordan tro på konspirasjonsteorier kan være motivert av maktkritikk og mistillit.
  • Identifisere og analysere konspirasjonsteorier og vurdere om de utgjør en trussel mot demokratiet.

I denne aktiviteten presenteres ulike konspirasjonsteorier for klassen og så skal de bli enige om hvor farlig den er. Et viktig element er å drøfte hva farlig innebærer og at en konspirasjonsteori kan være farlig på ulike nivå (individ, samfunn, globalt).

Gjennomføring

  • 1

    Klassen ser utdrag av video

    Klassen ser utdrag fra Folkeopplysningen sin episode om konspirasjonsteorier (Episode 5, 2019). Videoen beskriver hvordan konspirasjonsteorier sprer seg på internett og i sosiale medier.

  • 2

    Oppgaveark

    Lærer deler ut oppgavearket “Er konspirasjonsteorier farlige”?

    I oppgavearket er en rekke velkjente konspirasjonsteorier kort beskrevet i ulike “bokser”. Nederst på arbeidsarket befinner det seg en akse, som går fra “farlig til ufarlig”, og elevene/studentene skal plassere konspirasjonsteoriene på denne aksen. Det er viktig at elevene/studentene begrunner hvorfor de plasserer konspirasjonsteoriene der de gjør, og at de selv vurderer hva “farlig” betyr i denne sammenhengen.

    Arbeidsarket inneholder også noen bokser som er tomme. I disse kan elevene/studentene fylle inn noen av konspirasjonsteoriene de selv laget, om dere har gjort aktiviteten "Lag din egen konspirasjonsteori".

    FilDokument

    Er konspirasjonsteorier farlige?

  • 3

    Plenumsamtale

    Når elevene/studentene er ferdige med arbeidsarket, gjennomfører klassen en plenumssamtale om hvilke av konspirasjonsteoriene som er farlige og hvorfor. Diskusjonsspørsmål til denne delen er vedlagt under.

    Formålet med denne samtalen er å komme frem til at alle konspirasjonsteorier potensielt kan være farlige, ettersom mistillit er en sentral faktor i alle. Det er også et poeng å få frem at mange konspirasjonsteorier som florerer i populærkulturen er ment som underholdning. Det er imidlertid også viktig å tydeliggjøre at konspirasjonsteorier som peker ut “syndebukker” har et større potensial for å motivere til voldelig konflikt. Dette er særlig tilfellet i Eurabia og konspirasjonsteorien om den jødiske sammensvergelsen, som knyttes til 22. juli og Holocaust.

Spørsmål til plenumssamtale

  • Hvilke av konspirasjonsteoriene mener dere er minst og mest farlig?
  • Tenker dere at noen av konspirasjonsteoriene er farlige? Hvorfor? Hva har de til felles?
  • Tenker dere at noen av konspirasjonsteoriene ikke er farlige? Hvorfor? Hva har de til felles?

Videre arbeid

Relevante ressurser

Undervisningsopplegg om samme tema

Artikler om samme tema

Ressurser om samme tema