Om læringsstien
Mål
- Elevene skal utvikle kunnskap om hva som kjennetegner konspirasjonsteorier, hvordan de er bygget opp, og hvordan man kan stille kritiske spørsmål til slike teorier i hverdagen.
- Elevene skal også få innsikt i hvordan tro på konspirasjonsteorier kan være motivert av maktkritikk og mistillit.
- Gjennom aktiv deltakelse skal elevene kunne identifisere og kritisk analysere konspirasjonsteorier og vurdere på hvilken måte og i hvilken grad konspirasjonsteorier kan utgjøre en trussel mot demokratiet.
I dette undervisningsopplegget legges det vekt på en utforskende tilnærming og at elevene skal være aktive deltakere i læringsprosessen. Elevene skal få øvelse i kritisk tenkning og argumentasjon gjennom varierte læringsaktiviteter.
Forberedelse
Før gjennomføringen av opplegget anbefaler vi at du setter deg litt inn i hva konspirasjonsteorier er. Nedenfor finner du en tekst om temaet fra vår nettside og en videoforelesning fra Høgskulen i Volda, som kan være nyttige ressurser.
Du kan også finne informasjon på Store norske leksikon.
Om du har tid til et mer omfattende forarbeid kan du kjøpe boka eller .
Elevene trenger ikke å forberede seg til aktivitetene.
Praktiske forberedelser
- Gjennomføring av aktivitet to krever at lærer må skrive ut de vedlagte støttekortene. Vi anbefaler at man også klipper opp og laminerer kortene.
- Gjennomføring av aktivitet tre krever at lærer skriver ut oppgavearket “Er konspirasjonsteorier farlig?”. Kort og arbeidsark burde skrives ut i farger.
Gjennomføring
Læringsstien består av fire deler og bør gjennomføres i en sammenhengende periode, eventuelt som en fagdag. Det er viktig at elevene får pauser underveis og mellom øktene.
- Aktivitet 1: Lærer introduserer konspirasjonsteorier.
- Aktivitet 2: Elevene lager og presenterer sine egne konspirasjonsteorier.
- Aktivitet 3: Klassen vurderer når konspirasjonsteorier er farlige.
- Aktivitet 4: Klassen reflekterer over hvordan konspirasjonsteorier utfordrer tillit i demokratiske samfunn.
- Aktivitet30 - 60 min
Hva er konspirasjonsteorier?
Kunnskap og kritisk tenkning - Aktivitet30 - 90 min
Lag din egen konspirasjonsteori
Kunnskap og kritisk tenkning - Aktivitet30 - 60 min
Er konspirasjonsteorier farlige?
Kunnskap og kritisk tenkning - Aktivitet30 - 60 min
Refleksjonsøvelse om konspirasjonsteorier og tillit
Kunnskap og kritisk tenkningDemokrati, medborgerskap og myndiggjøring
Videre arbeid
Nedenfor er noen ressurser knyttet til aktivitetene i denne stien, som også kan være til inspirasjon når du utvikler egen undervisning.