Hopp til hovedinnhold
Medie og ressursbankEksterne ressurser
Konspirasjonssnakk og forebygging i grunnskolen og ved lærerutdanningen
Ekstern ressurs

Konspirasjonssnakk og forebygging i grunnskolen og ved lærerutdanningen

"Hvilke konspirasjonsteorier er i omløp blant elever, og hvordan kan de motvirkes i undervisning? Dette er overordnede spørsmål det tverrfaglige forskningsprosjektet søker å svare på gjennom møte med studenter ved FLKIs lærerutdanning. Konspirasjonsteorier er en trussel mot demokratiet, mot grupper og mot enkeltindivider, noe som gjør temaet viktig, men utfordrende å jobbe med i skole og utdanning (Dyrendal, & Emberland, 2019). Temaet kan være sensitive for noen elever, og budskapet kan støttes av andre elever i samme klasse. I 2023 og 2024 gjennomføres undervisning knyttet til dette temaet ved FLKI, undervisning som blir utviklet med veiledning fra DEMBRA og Hemil-senteret. Vi vil knytte forskning til denne undervisningen. Blant annet vil vi undersøke hvilke erfaringer lærere har i sitt virke, lærere som tar masterutdanning som videreutdanning ved HVL. Vi er interessert i å vite hvilke konspirasjonsteorier som blir (delvis) uttrykt i klasserommet, hvilke dilemmaer lærere da står i og hvilke erfaringer de har med håndtering av slike situasjoner. Videre er vi interessert i hvordan undervisning om konspirasjonsteorier kan utvikles gjennom ulike fagdisipliner, og hvordan fagdisiplinenes særpreg og muligheter kan kombineres til tverrfaglige prosjekter som er aktuelle for det tverrfaglige temaet Demokrati og medborgerskap. Forskningsprosjektet består av ulike delprosjekter som tar for seg forskningsspørsmål tilknyttet undervisning i ulike emner ved lærerutdanningen og vil ses i lys av hverandre, inkludert hvordan undervisning vil være forskjellig ut fra aldersgrupper. I tillegg vil det være interessant å se på hvordan tverrfaglige perspektiver kan styrke undervisning om konspirasjonsteorier, blant annet knyttet til demokratisk danning, kritisk tenkning, etisk bevissthet og menneskeverd."

Cristin

Undervisningsopplegg om samme tema

Artikler om samme tema

Ressurser om samme tema