Hopp til hovedinnhold
Undervisningsressurser Undervisningsopplegg
Folkemordet på norske romer: kilder og individer

UndervisningsoppleggFolkemordet på norske romer: kilder og individer

Undervisningsøktmin60 - 90 min

Om økten

Mål

  • Elevene kan lese og tolke primærkilder og bruke informasjon fra ulike kilder for å lage en sammenhengende fortelling.
  • Elevene kan redegjøre for hvordan norske myndigheters politikk og handlinger før andre verdenskrig bidro til gjennomføringen av nazistenes folkemord på romer.
  • Elevene kan drøfte hvordan antisiganisme i Europa og Norge påvirket en romsk families liv før, under og etter andre verdenskrig.

Undervisningsforslaget er et gruppearbeid der elevene arbeider som historikere med primærkilder. Elevene skal sammen finner ut hvordan Norge forholdt seg til romene som minoritet i Norge før, under og etter andre verdenskrig, og hva som skjedde med norske romer under nazistenes maktovertakelse i Europa. Målet er å få innblikk i hvordan politikken og handlingene til myndighetene i disse periodene påvirket enkeltmennesker og deres familier. Gjennom å studere primærkilder fra bl.a. HL-senterets arkiver, lærer elevene både om bruk av primærkilder, kildekritikk og om hva som skjedde med forskjellige individer.

Hva må du tenke på før du gjennomfører økten?

En mulig fallgruve med undervisning om romers historie er å ubevisst videreformidle stereotypier og misoppfatninger slik at fordommer om romer som gruppe blir reprodusert og brukt som en forklaring på forfølgelsene og de negative holdningene. Målet med å fortelle om individer er nettopp å få fram en motstemme mot nazismens verdensbilde og forestillingskompleks, og antisiganisme i norsk historie og samfunn.

Forberedelse

Det er anbefalt å gjennomføre forslaget som et ledd i undervisning om holocaust eller om temaet Norge og minoriteter (som f.eks. assimilerings- og ekskluderingspolitikk i Norge).

Elevene bør ha forkunnskaper om:

  • Nasjonale minoriteter i Norge
  • Holocaust

Du trenger

  • Kildesett til elevene
  • Arbeidsark til elevene
  • PowerPoint-presentasjon for å forklare oppgaven for elevene
  • Skriv ut elevmaterialet tosidig i farger til bruk i klasserommet.
  • Hver gruppe skal ha:
    • Kilder 0 – 6
    • Tidslinje
    • Et hypoteseark
    • Et arbeidsark med tabell
    • Et arbeidsark med skriveramme presentasjon

Gjennomføring

  • 1

    Introduksjonsfilm

    FilPresentasjon

    PPT til læreren

  • 2

    Oppvarmingsoppgave

    • La elevene studere familiebildet først (kilde 0).
    • Svar på spørsmålene i presentasjonen om hvem som er på bildene, når bildene er tatt og hvor bildene er tatt.
    • Samtidig introduseres familien Josef for elevene og de må selv aktivt koble informasjon i tekst og bilde.
    FilDokument

    Kilde 0 bilder

  • 3

    Arbeid med kildesett

    • Når elevene har skrevet en hypotese, deler du ut kildesettene og arbeidsark med tabell. Deretter sprer elevene kildene utover, studerer dem og fyller inn den utdelte tabellen. Alle kildene er nummerert. Informasjon i kilde 1 føres inn i tabellens første rad osv. Alle kildene har en kort forklaring og hjelpespørsmål som elevene kan se på underveis.
    • Elevene fyller inn skriverammen for presentasjon. Da må informasjonen i kildene sammenfattes til en sammenhengende historie om familien Josef.
    FilDokument

    Kilde 1-6 (Folkemordet på norske romer)

  • 4

    Tidslinjen

    • Del så ut tidslinjen og arbeidsark med hypotese. Elevene bruker tidslinjen for å lage en historisk begrunnet hypotese.
    • Poenget er ikke å lage en riktig hypotese, men å bruke historisk kunnskap for å utforske troverdige scenarioer. I tillegg er det en motivasjon for å studere kildene. Elevene vil gjerne finne ut om de gjettet riktig.
    FilDokument

    Tidslinje norske romers historie 1924-1945

    FilDokument

    Hypotese-arbeidsark elever

  • 5

    Avslutning: gruppene presentere for hverandre det de har funnet ut

    • Det anbefales å la én gruppe presentere alt de har funnet ut og sine tolkninger av kildene de har arbeidet med.
    • Deretter kan andre grupper legge til detaljer som evt. er utelatt og kommentere dersom de har tolket kildene annerledes. Da unngår man gjentakelser og elevene får trent seg i å diskutere ulike tolkninger av kilder. Oppsummer med elevene og sett av tid til spørsmål.

Videre arbeid

Relevante ressurser

Undervisningsopplegg om samme tema

Artikler om samme tema

Ressurser om samme tema