Om aktiviteten
Mål
- Utfordre fordommer og stereotype forestillinger om samer.
- Refleksjon og samtale rundt hvordan det kan oppleves å bli satt i bås.
Denne øvelsen tar utgangspunkt i episoden «Ikke spør om det: Samer» på NRK. Du finner øvelsen i to versjoner:
- Versjon 1 passer ungdomsskole og videregående opplæring
- Versjon 2 passer barneskolens mellomtrinn
Følgende begreper dukker opp i episoden, og kan trenge forklaring: krenket, gande, rein, joik, stereotypi, privilegert, kulturarv, rasebiologi, kofte.
Forberedelse
Følgende begreper dukker opp i episoden, og kan trenge forklaring: krenket, gande, rein, joik, stereotypi, privilegert, kulturarv, rasebiologi, kofte.
Gjennomføring
Ungdomsskole og videregående opplæring
Før filmen
Hent frem elevenes førforståelse.
- 1
Hent frem elevenes førforståelse
1. Hent frem elevenes førforståelse
- Hva tenker du på når du hører ordet «same»?
- Er dette basert på noe du vet eller noe du tror?
- Hva vet vi om samenes historie i Norge?
- Hva lurer vi på om samer?
- 2
Se episoden
2. Se episoden
- 3
Snakk sammen
3. Snakk sammen
Snakk sammen om spørsmålene under, bruk gjerne IGP eller annen tenk-del-struktur.
Spørsmål til diskusjon
- En stereotypi betyr at man har noen enkle tanker om at en bestemt gruppe er på en bestemt måte. For eksempel at nordmenn er gode på langrennski, at jenter er jålete eller at alle samer driver med rein. Kjenner du til andre stereotypier eller generaliseringer om samer?
- Flere av samene i filmen forteller om negative opplevelser. Kan noen gjenfortelle en av disse? Hvorfor oppleves det som krenkende? Hvem bestemmer hva som er greit å tulle med?
- Ánde i filmen sier at «hvis noen krenker meg, så må jeg få lov til å gråte». Hva mener han med det?
- Hva er joik, og hva betyr det for samene i videoen? (forklare at samer gjerne har «sin» joik», at joiker kan beskrive et landskap, «stedsjoik», at joik på en måte brukes som et slags bilde – man ser for seg den personen eller det stedet som joikes).
- Hvorfor kan det være vondt når ikke-samer bruker joik som erting eller humor?
- Hva er samene i episoden mest stolte av ved den samiske kulturen?
- Var det noe du trodde om samer på forhånd, som du har fått bekreftet eller avkreftet? Har du lært noe nytt om samer?
- Hva kan være grunner til at spørsmålene de fikk er noe som mange lurer på, men ikke tør å spørre om?
- Vet du om andre grupper som også kan oppleve at andre tror de er på en bestemt måte, bare fordi de tilhører den gruppen? Eller som kan oppleve lignende negative ting som samer kan oppleve?
- På hvilke måter kan du tenke deg at fordommer påvirker livet til de som rammes?
- Hvordan kan du finne svar på det du lurer på? Hvem kan du spørre, hvor kan du lete – også hvis det er noe du tenker det er ugreit å spørre om?
Barneskolens mellomtrinn
Før filmen
Hent frem elevenes førforståelse.
- 1
Hent frem elevenes førforståelse
1. Hent frem elevenes førforståelse
- Hva tenker du på når du hører ordet «same»?
- Er dette basert på noe du vet eller noe du tror?
- Hva vet vi om samenes historie i Norge?
- Hva lurer vi på om samer?
- 2
Se episoden
2. Se episoden
- 3
Snakk sammen
3. Snakk sammen
Snakk sammen om spørsmålene under, bruk gjerne IGP eller annen tenk-del-struktur.
Spørsmål til diskusjon
- Flere av samene i filmen forteller om negative opplevelser. Kan noen gjenfortelle en av disse? Hvorfor tror du at den opplevelsen ble opplevd som dum?
- Ánde i filmen sier at «hvis noen krenker meg, så må jeg få lov til å gråte». Hva mener han med det?
- Hva er joik, og hva betyr det for samene i videoen? (forklare at samer gjerne har «sin» joik», at joiker kan beskrive et landskap, «stedsjoik», at joik på en måte brukes som et slags bilde – man ser for seg den personen eller det stedet som joikes).
- Hvorfor kan det være vondt når ikke-samer bruker joik som erting eller humor?
- Runar i filmen forteller at han ofte har skjult kofta under frakken når han har tatt bussen. Hvorfor tror du han har gjort det?
- Hva er samene i episoden mest stolte av ved den samiske kulturen?
- Var det noe du trodde om samer på forhånd, som du har fått bekreftet eller avkreftet? Har du lært noe nytt om samer?
- Hva kan være grunner til at spørsmålene de fikk er noe som mange lurer på, men ikke tør å spørre om?
- Vet du om andre grupper som også kan oppleve at andre tror de er på en bestemt måte, bare fordi de tilhører den gruppen? Eller som kan oppleve lignende negative ting som samer kan oppleve?
- Hvordan kan du finne svar på det du lurer på? Hvem kan du spørre, hvor kan du lete – også hvis det er noe du tenker det er ugreit å spørre om?