Dåjma birra
Ulme
- Forståelse for at begreper ikke alltid betyr det samme for alle, at innholdet i begreper kan endre seg over tid og at det er bra å avklare hva en selv legger i et begrep.
Misforståelser kan oppstå når man bruker et begrep, men ikke har en felles forståelse av hva som ligger i det. Denne øvelsen er en måte å klargjøre hva som ligger i et gitt begrep på. Den er også en metode for å øve opp evnen til å tenke kritisk, og for å kunne justere sitt eget ståsted i samhandling med andre – eller i møte med ny informasjon. Øvelsen kan brukes fra barneskolens mellomtrinn. Under finner du også en variant tilpasset for ungdomsskole og videregående med utvidet forståelse for begrepet rasisme.
Øvelsen kan gjennomføres i de fleste fag, som forberedelse til et tema, for å skape refleksjon rundt et tema/et begrep, eller for å ta tak i uønsket ordbruk i klassen. For å illustrere gjennomføringen bruker vi begrepet rasisme i dette tilfellet.
Gárvedibme
Del elevene i grupper på fire og gi dem post-it-lapper og et A3-ark. La elevene tegne opp en stor figur som fyller arket, slik bildet nedenfor illustrerer. (Alternativt kan læreren forberede dette på forhånd.)
Skriv begrepet i det midterste feltet, i vårt eksempel ordet «rasisme». De fire ytterste feltene fordeles mellom elevene.
![](https://cdn.sanity.io/images/zepd4ite/production/287f7cfe8ee40ec1c7267b632c3084799d3a09af-752x460.png?auto=format&fit=max&q=75&w=376)