Estetiske læringsprosesser mot fordommer og utenforskap
Hvordan undervise kreativt for demokrati, medborgerskap og et inkluderende læringsmiljø? Dette heftet kobler sammen arbeid med estetiske læringsprosesser og forebygging. Hvordan kan vi forstå medvirkning, medborgerskap og inkludering knyttet til estetiske læringsprosesser?
Dette heftet ble laget som del av FoU-satsingen "Estetiske læringsprosesser, inkluderende læringsmiljø og forebygging av fordommer og utenforskap"
Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS) og Dembra samarbeidet fra 2021 om økt fokus på demokrati, medborgerskap og inkludering i skolen. Ved å forene våre kunnskapsfelt og erfaringer legger vi til rette både for utvikling av demokratiske ferdigheter gjennom medvirkning og skaperglede, og for demokratilæring som element i og gjennom kreative og estetiske fag. Høsten 2021 lanserte KKS, kompetansepakken Drama/teater for demokrati og medborgerskap som tok utgangspunkt i det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap i LK20. Som del av kompetansepakken har KKS og Dembra videreutviklet to undervisningsressurser med vekt på diskusjoner og dramatisering, «Begrepsøvelse: Hva vil det si? Dramatiser det!» og «Identitetsøvelse: Vis det!» Den første øvelsen er gjengitt i denne brosjyren. Begge ressurser er lenket til nedenfor.
Undervisningsopplegg knyttet til heftet
Undervisningsopplegg om samme tema
- Undervisningsøkt30 - 90 min
Rettferdig fordeling
Demokrati, medborgerskap og myndiggjøring - Undervisningsøkt45 - 120 min
Min stemme: Hvordan bruker jeg den?
Demokrati, medborgerskap og myndiggjøringKunnskap og kritisk tenkning - Undervisningsøkt30 - 90 min
Demokratiradar – hvordan jobbe med demokrati i skolen?
Demokrati, medborgerskap og myndiggjøringPedagogikk og didaktikk