Hopp til hovedinnhold
Publikasjoner og fagteksterRapporter og publikasjoner
Estetiske læringsprosesser mot fordommer og utenforskap
Publikasjon

Estetiske læringsprosesser mot fordommer og utenforskap

Hvordan undervise kreativt for demokrati, medborgerskap og et inkluderende læringsmiljø? Dette heftet kobler sammen arbeid med estetiske læringsprosesser og forebygging. Hvordan kan vi forstå medvirkning, medborgerskap og inkludering knyttet til estetiske læringsprosesser?

Dette heftet ble laget som del av FoU-satsingen "Estetiske læringsprosesser, inkluderende læringsmiljø og forebygging av fordommer og utenforskap"

Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS) og Dembra samarbeidet fra 2021 om økt fokus på demokrati, medborgerskap og inkludering i skolen. Ved å forene våre kunnskapsfelt og erfaringer legger vi til rette både for utvikling av demokratiske ferdigheter gjennom medvirkning og skaperglede, og for demokratilæring som element i og gjennom kreative og estetiske fag. Høsten 2021 lanserte KKS, kompetansepakken Drama/teater for demokrati og medborgerskap som tok utgangspunkt i det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap i LK20. Som del av kompetansepakken har KKS og Dembra videreutviklet to undervisningsressurser med vekt på diskusjoner og dramatisering, «Begrepsøvelse: Hva vil det si? Dramatiser det!» og «Identitetsøvelse: Vis det!» Den første øvelsen er gjengitt i denne brosjyren. Begge ressurser er lenket til nedenfor.

Undervisningsopplegg om samme tema

Artikler om samme tema

Ressurser om samme tema