Snarveier
Om økten
Mål
- Elevene får reflektere over og sette ord på hvilken betydning de har for at de selv, menneskene rundt dem og naturen skal ha det bra.
Forberedelse
Til dette opplegget trenger alle elevene en spå som må skrives ut på forhånd.
Påvirkeningsspå - Jeg kan påvirke
Gjennomføring
- 1
Innled økten med en samtale i plenum.
1. Innled økten med en samtale i plenum.
Ingen er ubetydelige. Alt vi sier og gjør påvirker noe eller noen på et eller annet vis. Når du smiler, blir den du smiler til glad; når du tenker dumme tanker om deg selv, blir du selv lei deg; når du plukker plastsøppel i naturen, hjelper du jorda vår; når du sier meningen din, kan du forandre det som skjer rundt deg.
- Hva kan du si og gjøre gjøre at du selv skal følge deg bra?
- Hva kan du si og gjøre for at en venn skal føle seg bra?
- Hva kan du si og gjøre for at naturen skal ha det bra?
- Hva kan du si og gjøre for at samfunnet rundt deg skal ha det bra? (klassen din, familien din, menneskene i byen din, menneskene i Norge?)
Fortell dem at når man sier eller gjør noe som betyr noe for andre, kaller vi det for å påvirke. Nå skal de få øve seg på hvordan de selv kan påvirke.
- 2
Del ut ark med spå
2. Del ut ark med spå
La elevene brette selv, eller brett på forhånd.
- 3
Elevene spår hverandre
3. Elevene spår hverandre
Alle elevene skal stå på gulvet. På lærerens signal skal de bevege seg rundt i klasserommet. På neste signal skal de slå seg sammen med nærmeste medelev. De to skal nå spå hverandre én gang hver.
Snakk med elevene om at de ikke skal lete etter bestevennen sin eller finne sammen med den samme eleven hver runde, de skal øve seg på å kunne samarbeide med alle i klassen.
Gjenta øvelsen og la dem spå flere medelever.
Der elever ikke er lesekyndige, kan det være lurt å gjøre aktiviteten i mindre grupper, slik at en voksen kan hjelpe dem.
- 4
Felles avslutning
4. Felles avslutning
Oppsummer økta i plenum. Snakk om:
- Hvordan føles det å høre fine ting fra andre?
- Hvordan føles det å si fine ting om seg selv?
- Hvordan kan også barn være med å påvirke hvordan de selv, menneskene rundt dem og naturen har det?