Hopp til hovedinnhold
Undervisningsøkt

Jeg kan påvirke!

La elevene snakke om og erfare hvordan man kan ha det fint sammen med hjelp av en spå!

Om økten

Mål

  • Elevene får reflektere over og sette ord på hvilken betydning de har for at de selv, menneskene rundt dem og naturen skal ha det bra.

Forberedelse

Gjennomføring

  • 1

    Innled økten med en samtale i plenum.

    Ingen er ubetydelige. Alt vi sier og gjør påvirker noe eller noen på et eller annet vis. Når du smiler, blir den du smiler til glad; når du tenker dumme tanker om deg selv, blir du selv lei deg; når du plukker plastsøppel i naturen, hjelper du jorda vår; når du sier meningen din, kan du forandre det som skjer rundt deg.

    • Hva kan du si og gjøre gjøre at du selv skal følge deg bra?
    • Hva kan du si og gjøre for at en venn skal føle seg bra?
    • Hva kan du si og gjøre for at naturen skal ha det bra?
    • Hva kan du si og gjøre for at samfunnet rundt deg skal ha det bra? (klassen din, familien din, menneskene i byen din, menneskene i Norge?)

    Fortell dem at når man sier eller gjør noe som betyr noe for andre, kaller vi det for å påvirke. Nå skal de få øve seg på hvordan de selv kan påvirke.

  • 2

    Del ut ark med spå

    La elevene brette selv, eller brett på forhånd.

  • 3

    Elevene spår hverandre

    Alle elevene skal stå på gulvet. På lærerens signal skal de bevege seg rundt i klasserommet. På neste signal skal de slå seg sammen med nærmeste medelev. De to skal nå spå hverandre én gang hver.

    Snakk med elevene om at de ikke skal lete etter bestevennen sin eller finne sammen med den samme eleven hver runde, de skal øve seg på å kunne samarbeide med alle i klassen.

    Gjenta øvelsen og la dem spå flere medelever.

    Der elever ikke er lesekyndige, kan det være lurt å gjøre aktiviteten i mindre grupper, slik at en voksen kan hjelpe dem.

  • 4

    Felles avslutning

    Oppsummer økta i plenum. Snakk om:

    • Hvordan føles det å høre fine ting fra andre?
    • Hvordan føles det å si fine ting om seg selv?
    • Hvordan kan også barn være med å påvirke hvordan de selv, menneskene rundt dem og naturen har det?